Onze partners raten ons met een 9,5 op de Feedbackcompany
Social media: wat levert het mij op?
Anouk Westerbeek
|
Leestijd: 4 minuten
scroll to explore

Social media: wat levert het mij op?

Social media, we kunnen er tegenwoordig niet meer omheen. In ons dagelijks leven niet, maar zeker ook zakelijk niet. Bijna ieder bedrijf beschikt vandaag de dag over een goed opgezette Facebook-bedrijfspagina, een LinkedIn-bedrijfspagina en/of een Instagram account.

Daarnaast zien we ook dat steeds meer bedrijven actief worden op Pinterest. Waar we voorheen vooral organisch berichten posten op deze accounts, gaan steeds meer bedrijven adverteren op deze social media kanalen. Maar zet je eigenlijk wel de juiste kanalen in en, niet geheel onbelangrijk, wat levert het uiteindelijk op? Vandaag de dag krijgen we hier steeds meer vragen over. Vandaar een korte toelichting!

Wat is het rendement (ROI) van social media?

Het is moeilijk om te bepalen wat je ROI moet zijn op social media. Dit is grotendeels afhankelijk van het soort bedrijf en de doelgroep. Wél komt hier de brandende vraag weer naar voren, zet je wel het juiste social media kanaal in? Tegen een laag tarief kun je veel mensen bereiken via Facebook en Instagram. Deze kanalen worden daarom al snel ingezet. LinkedIn is in verhouding een stuk duurder. Waar veel marketeers zich vervolgens druk om maken is het rendement. Wat leveren deze advertenties me op? Uit onderzoek blijkt dat veel mensen de ROI van social media verkeerd interpreteren. Er wordt gekeken naar het aantal conversies of doorklikken vanuit een campagne. Maar is dit wel juist?

Social media draait om bewustzijn!

Social media is namelijk voor veel bedrijven niet direct het kanaal waar de meeste conversies uit voortkomen. Bij social media draait het voornamelijk om de branding. Het is goed om ook bij de inzet van social media te kijken naar de customer journey. Hoe doorloopt een potentiële klant deze journey en hoe kun je daar met social media op inspelen. Social media is vooral in de See en Think Fase een belangrijk kanaal. Hierbij draait het om het aanwezig zijn op social media en kijken of je in de top-of-mind van de doelgroep kan komen. De doelgroep is in deze fase nog niet direct op zoek naar het product of de dienst. Het is daarom belangrijk om op te vallen zodat de doelgroep in de overwegingsfase toch weer aan jouw bedrijf denkt. Dit is dan ook de reden dat hier nog weinig conversies uitkomen. Voor de branding is social media hier wel erg belangrijk. Zorg dat je gezien wordt en ook opvalt!

Doorloop de customer journey

Na de See Fase komt de Think Fase, ook wel de overwegingsfase. In deze fase wil je dat de doelgroep naar je website doorklikt en zich verder gaat oriënteren. Na de Think Fase komt pas de Do Fase. In deze fase wil je de doelgroep over laten gaan tot een aankoop. Social media komt in deze fase eigenlijk niet tot nauwelijks voor. Vaak zie je dat bezoekers via direct of organisch verkeer op een later moment weer naar de website komen. Daarom is het erg belangrijk dat je in het eerste stadium de aandacht trekt!
Op het moment dat je in de voorgaande fases goed in beeld bent geweest, dan is de kans groot dat ze nogmaals naar je zoeken en uiteindelijk overgaan tot een aankoop. Hierbij is het social media kanaal ondersteunend geweest. Uiteindelijk zijn er ook functies binnen de social media kanalen, zoals dynamische Facebook campagnes, die wel voor conversies zorgen.

Kortom, social media is vooral een kanaal die werkt aan de merkbekendheid en het aanwezig zijn op de verschillende kanalen. Kenmerken zoals bereik, weergaven en geschatte advertentieherinnering zijn dan ook erg belangrijk meetfactoren. Uiteindelijk kunnen er wel conversies gegenereerd worden vanuit de kanalen, maar de ROI zal hier hoogstwaarschijnlijk niet erg hoog liggen. Wees je hier bewust van! Daarom is het altijd goed om te kijken naar de ondersteunende conversies. Deze zijn namelijk wel erg belangrijk!

Twan praat je graag bij!Vanuit daar kunnen wij de stap naar de online wereld beter faciliteren en raken we samen in de flow naar jouw online resultaat!maak een afspraak

Wij helpen je graag verder!

Heb je vragen of wil je vrijblijvend advies?

    Onze partners raten ons met een 9,5 op de Feedbackcompany