Google Consent Mode
Je hebt waarschijnlijk al gehoord van Google Consent Mode. Deze tool zorgt ervoor dat doormiddel van cookiebanners wordt gecontroleerd of een bezoeker toestemming geeft voor het verzamelen van gegevens. Het is ontwikkeld om te voldoen aan Europese wetgeving rond de verwerking van persoonsgegevens. Het was al verplicht om een cookiebanner te implementeren op je website om toestemming te vragen voor het verzamelen van gegevens. Echter, omdat website-eigenaren hier zelf verantwoordelijk voor waren en het niet werd gecontroleerd, gebeurde het vaak dat websites het niet volgens de regels deden. Normaal gesproken zou hier toezicht op gehouden moeten worden door Autoriteit Persoonsgegevens (AP), maar vanwege tijdsgebrek aan hun kant en het niet waterdicht is, heeft Google besloten dit zelf te controleren. Zij gaan dit controleren, tegelijkertijd met de lancering van een nieuwe update genaamd Google Consent Mode v2. Zo kan Google niet ongewenst gegevens van bezoekers verzamelen.
Google Consent Mode V2
Google heeft in november 2023 aangekondigd dat Google Consent Mode v2 uitkomt, een uitgebreide versie van het huidige cookiebeleid. Dit brengt enkele veranderingen met zich mee voor website-eigenaren die hier nog niet helemaal op zijn voorbereid. Het is belangrijk dat deze update vanaf maart 2024 is geïmplementeerd in je website. Als je daarna niet kunt aantonen dat Google Consent Mode v2 is geïmplementeerd, loop je het risico belangrijke gegevens te verliezen, zoals:
- Heeft een bezoeker jouw website betreden?
- Heeft een bezoeker een conversie uitgevoerd?
- Heeft een bezoeker bepaalde interesses?
Deze gegevens zijn belangrijk voor het effectief uitvoeren van campagnes. Het spreekt dus voor zich dat je deze data beter niet kan missen.
Hoe werkt het?
Google Consent Mode is een tool dat je implementeert in je cookiebanner dat de regeling van scripts en tags aanpast op basis van de privacy voorkeuren van jouw websitebezoekers. Als een bezoeker geen toestemming geeft op cookies, zal Google geen gegevens van deze bezoeker verzamelen. Het niet implementeren van deze update kan verschillende gevolgen hebben, hoewel de precieze impact nog niet volledig duidelijk is. Het kan resulteren in het missen van gegevens, zoals eerder genoemd, en zelfs leiden tot mogelijke beperkingen waarbij je bijvoorbeeld geen advertenties meer mag uitvoeren. Het is daarom van groot belang om Google Consent Mode v2 te integreren om problemen met Google Analytics en Google Ads te voorkomen.
Google Consent Mode is er in twee versies
Basic Consent Mode (V1)
In de basic modus komen bezoekers naar je website, waarbij sommigen akkoord gaan met tracking en anderen niet. De gegevens van bezoekers die akkoord zijn gegaan, zijn zichtbaar op zowel Google Analytics als Google Ads. Als een bezoeker niet akkoord is gegaan, zal er geen data over die specifieke bezoeker worden verzameld.
Advanced Consent Mode (V2)
De advanced modus van Google Consent Mode biedt extra functionaliteiten. Net als in de basisversie (v1) komen bezoekers naar je website, waarbij ze de keuze hebben om tracking te accepteren of af te wijzen. De gegevens van bezoekers die akkoord zijn gegaan, zijn zichtbaar op zowel Google Analytics als Google Ads. Het grote voordeel van Google Consent Mode v2 is dat voor bezoekers die tracking hebben afgewezen, ‘cookieless pings’ worden gebruikt. Hiermee worden anoniem alsnog gegevens zoals het type apparaat, de conversie, tijd, datum en het land naar Google Analytics en Google Ads verzonden.
Conclusie
De regelgevingen op het gebied van privacy blijven veranderen en zullen dus ook steeds strenger worden. Het is daarom lastig om eigen cookie banners of simpele plugins te gebruiken. Bij Searchflow zijn we actief bezig met de uitrol van Google Consent Mode V2 bij onze klanten, met het gebruik van onze partner Cookiebot. We zorgen ervoor dat jouw website voldoet aan de nieuwste privacywetgeving en tegelijkertijd waardevolle gegevens verzamelt voor marketingcampagnes. Wil je weten wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem vrijblijvend contact met ons op.
Bedankt voor het lezen van onze blog! Bij interesse raden wij je aan om ook onze vorige blog te bekijken. Hierin vind je informatie over recente veranderingen in het algoritme van Google.