fbpx
Onze partners raten ons met een 9,5 op de Feedbackcompany

Kopteksten belangrijk voor de structuur van je website

Anouk Offenberg
|
Leestijd: 3 minuten
scroll to explore

Als je een website bezoekt en deze heeft geen gedegen structuur zal je de website waarschijnlijk al snel weg klikken. Een website met een goede en overzichtelijke structuur zal bezoekers eerder uitnodigen om verder te kijken, lezen en eventueel een conversie te zetten. Om je eigen website van een gedegen structuur te voorzien dien je gebruik te maken van kopteksten, alinea’s en call-to-action buttons.

Wat zijn kopteksten?

Voor veel ondernemers is het onduidelijk wat kopteksten zijn, daarom een korte uitleg over dit fenomeen. Op je website heb je teksten staan die dienen ter informatie voor de bezoeker. Veel websites hebben dit niet overzichtelijk georganiseerd waardoor bezoekers niet vinden waarnaar ze op zoek zijn. Daarom is het belangrijk om kopteksten te gebruiken op je website. Hiermee kun je structuur aanbrengen op je website.

Er zijn verschillende kopteksten te gebruiken op je website. Je kunt gebruikmaken van koptekst 1 tot en met 6. Het is niet noodzakelijk om alle soorten kopteksten op je website te gebruiken. De belangrijkste kopteksten zijn de H1 tag, H2 tag en H3 tag. De belangrijkste is uiteraard de H1 tag en daarna volgen de andere twee kopteksten. Je pagina en nieuwsblog begin je altijd met de belangrijkste H-tag en daarna kun je de andere twee H-tags inzetten.

Met kopteksten kun je pagina’s en nieuwsblogs op je website op een overzichtelijke manier indelen. De tekst wordt dan opgedeeld in verschillende paragrafen en sub paragrafen. Door ook nog eens korte alinea’s te gebruiken op je website wordt de website een stuk overzichtelijker en weet de bezoeker alles makkelijk te vinden. Veel bedrijven zijn niet bekend met kopteksten en het schrijven in alinea’s, terwijl dit buitengewoon belangrijk is voor de vindbaarheid van je website in zoekmachines.

Het nut van kopteksten

Naast het feit dat kopteksten zorgen voor een gedegen structuur voor je website en je nieuwsblogs, heeft het ook invloed op zoekmachine optimalisatie. Voor een betere vindbaarheid van je website en nieuwsblogs, doe je er goed aan om het zoekwoord te gebruiken in de verschillende H-tags. Door het zoekwoord in de kopteksten te plaatsen wordt het beter opgenomen door de zoekmachines. Gebruik het zoekwoord niet overmatig in de kopteksten, dit heeft een averechts effect in de zoekmachines.
Tussen de kopteksten komt de tekst te staan. Het is belangrijk dat deze wederom voorzien wordt van een gedegen structuur. Door te typen in alinea’s wordt je website overzichtelijk en is alles makkelijker leesbaar. Het is aan te raden om de alinea’s niet langer te maken dan vijf of zes regels. Het is overigens een fabel dat teksten op een website kort en bondig moeten zijn, zorg er wel voor dat de teksten goed opgemaakt zijn.

Schrijf voor je doelgroep

Bezoekers die op zoek zijn naar informatie op het web willen zichzelf herkennen. Het is zaak om de tekst te schrijven voor je doelgroep. Als je doelgroep ouderen zijn, gebruik je hele andere woorden dan wanneer je doelgroep jongeren zijn. Maak ook gebruik van visueel materiaal zoals foto’s en afbeeldingen, want eerlijk is eerlijk het oog wil ook wat. Je kunt de belangrijke stukken tekst op je website nog meer onder de aandacht te brengen door ze vet, cursief of onderstreept op te maken.

Als je een product of dienst aanbiedt op je website of aanprijst in je nieuwsblog dan wil je de bezoeker uitlokken om een conversie te zetten. Dit kun je doen door call-to-action buttons in te zetten op je website. Bij het inzetten van een call-to-action button is het van groot belang dat deze afwijkt van de huisstijl en een kleur heeft die opvalt. Verschillende onderzoeken hebben bewezen dat een call-to-action button van 100-150 PX meer conversies genereren dan alle andere afmetingen.

Kies ook een opvallende kleur voor de call-to-action button. Volgens verschillende onderzoeken is oranje dé kleur voor de button, er is zelfs een term voor de BOB, dit staat voor ‘Big Orange Button’. Rood is volgens velen een no-go kleur maar er wordt vaker een conversie gezet met de rode kleur, dan wanneer je de go kleur groen gebruikt. Test zelf welke kleur het meeste effect heeft, want dit verschilt per website.

Thom praat je graag bij!Vanuit daar kunnen wij de stap naar de online wereld beter faciliteren en raken we samen in de flow naar jouw online resultaat!maak een afspraak

Wij helpen je graag verder!

Heb je vragen of wil je vrijblijvend advies?

Ben jij toe aan de volgende stap met je bedrijf? Je website laten maken is dan niets minder dan een logisch besluit. Met Searchflow als jouw partner zorgen we ervoor dat jouw wens wordt waargemaakt, maar wel met een kritische blik. Zo behalen we samen het mooiste resultaat. Neem contact met ons op en we proberen zo snel mogelijk met jou in contact te komen om deze samenwerking te starten! 

    Wij helpen je graag verder!

    Heb je vragen of wil je vrijblijvend advies?

      Onze partners raten ons met een 9,5 op de Feedbackcompany