fbpx
Onze partners raten ons met een 9,5 op de Feedbackcompany

Is LinkedIn adverteren een aanrader voor jouw organisatie?

Twan Ophof
|
Leestijd: 5 minuten
scroll to explore

De afgelopen jaren is ons LinkedIn klantenbestand flink uitgebreid, meer dan verdubbeld zelf. Wij zien dan ook dat veel organisaties de mogelijkheden tot LinkedIn Ads aan het verkennen zijn. Toch zien veel organisaties LinkedIn advertenties namelijk als een relatief duur marketingkanaal. Daarom gaan we de voor- en nadelen van LinkedIn adverteren op een rijtje zetten zodat jij kunt bepalen of het iets voor je organisatie is.

Hoe LinkedIn inzetten

Waarschijnlijk gebruik je LinkedIn om de ontwikkelingen en trends in de gaten te houden. Het is dan ook een goed marketingkanaal om (zakelijke) ontwikkelingen te delen met je netwerk en op de hoogte te blijven. Maar het kan ook gebruikt worden om je persoonlijke- en bedrijfsnetwerk uit te breiden en dit netwerk om te zetten naar leads voor je onderneming. Je kunt dit doen door gebruik te maken van LinkedIn advertenties. Zodra je beheerder bent van je bedrijfsprofiel is het mogelijk om te gaan adverteren. Rechts bovenin zou er nu namelijk een icoontje moeten verschijnen met de naam “Adverteren”.

Eenmaal binnen LinkedIn Campaign Manager kun je een account opstarten om te beginnen met adverteren. Eerst is het belangrijk om te weten welke mogelijkheden er zijn binnen het adverteren. Onderstaand zijn de doelstellingen waar je uit kunt kiezen. Elke doelstelling heeft zijn eigen advertentieformat. Daarnaast kun je ook bij elke doelstelling de doelgroep zelf vaststellen.

Het advertentieformat is onderdeel waar je goed van te voren over na moet denken. Je kunt namelijk adverteren met één afbeelding, maar het kan ook een carrousel, video, tekst of evenementadvertentie zijn. LinkedIn heeft namelijk meerdere opties. Een andere veel gebruikte mogelijkheid is de Gespreksadvertentie, hiervoor verzend LinkedIn een InMail naar de personen in jouw doelgroep. De gespreksadvertenties worden dan ook veelvuldig gebruikt bij het recruiten van nieuwe medewerkers. Bedenk dus tegelijkertijd bij het bepalen van de doelgroep welk advertentieformat je wilt gaan gebruiken. De Campaign Manager begeleidt je a.d.h.v. je doelstelling en geeft aan welk format er bij past. Wil je zelf toch een ander format gebruiken? Dan is het goed om opnieuw te kijken naar je doelstelling, wellicht past dan toch een andere doelstelling beter bij je gewenste resultaat.

Nu eenmaal duidelijk is hoe je LinkedIn advertenties kunt instellen en je kennis hebt leren maken met wat er allemaal mogelijk is binnen de advertenties is het belangrijk om te bepalen of het ook past bij jou organisatie. Om dit goed in kaart te brengen benoemen we een aantal voor- en nadelen van LinkedIn advertenties. Naderhand zullen we nog een conclusie schrijven over organisaties waar wij van denken dat LinkedIn Ads voor interessant kunnen zijn.

Voordelen van LinkIn Ads

#1 Benader heel specifiek jouw zakelijke doelgroep

Het is mogelijk om op vele criteria te selecteren wie er in jouw doelgroep hoort en wie niet. Denk hierbij aan bedrijfscategorie, bedrijfsgrootte, bedrijfstakken, opleidingsniveau, functietitel, senioriteitsniveau en jaren werkervaring. Daarnaast kun je ook je eigen bedrijven- en personenlijst uploaden. Op deze manier kun je heel gericht bepalen aan wie je de advertenties wilt vertonen. Zelf gaan we altijd met de klant in gesprek om te bepalen wie er allemaal in de Decision Making Unit (DMU) zit bij hun potentiële klanten. Alle medewerkers in de DMU voegen we vervolgens toe aan de doelgroep.

#2 Je netwerk voor jouw organische posts vergroten

Binnen de B2B markt is niet zo dat een organisatie binnen enkele dagen/weken al contact opneemt en je een sale scoort. De aanlooptijd is langer en kan soms wel jaren duren. Hierdoor kan een LinkedIn advertentie een heel goed punt zijn om je kennis vast te delen. Door het te delen met je doelgroep, kun je de doelgroep al wel triggeren. Door deze doelgroep te triggeren kun je ervoor zorgen dat zij het bedrijfsprofiel gaan volgen. Hiermee vergroot je het netwerk voor de organische posts. Het is natuurlijk wel een pré dat je ook regelmatig organische posts plaatst.

#3 Benader organisaties die al eerder bij jou op de website zijn geweest

Voor organisaties die gefocused zijn op de B2B markt is het interessant om te weten welke organisaties hun website bezoeken. Tegenwoordig bestaan er tools zoals LeadInfo die inzichtelijk maken welke organisaties jouw website bezoeken en welke pagina’s zij bekeken hebben. Vervolgens kun je deze doelgroep toevoegen aan je LinkedIn campagne zodat je gericht advertenties kunt laten draaien op deze doelgroep. Let hierbij wel op dat de doelgroep behoorlijk groot moet zijn. Vaak voegen wij ze toe al een bestaande criteria’s/doelgroep.

#4 LinkedIn formulieren

Het is binnen LinkedIn mogelijk om gebruik te maken van LinkedIn formulieren. Op deze manier hoeft jouw potentiële klant niet eerst de website te bezoeken en opzoek te gaan naar een contactformulier. De klant kan nu gelijk binnen LinkedIn klikken op het formulier. In veel gevallen worden de meeste gegevens ook al automatisch ingevuld. Makkelijker kan bijna niet!

#5 Beheer je budget en kosten

Je kunt van te voren kiezen voor advertentiekosten in totaal, dagbudget of dag- en totaalbudget. Op deze manier ben je heel flexibel in het beheren van je kosten. Verder kun je net zoals bij Google en Facebook/Instagram vandaag nog stoppen met adverteren. Door je advertenties en campagnes te onderbreken, kun je op elk gewenst moment stoppen met adverteren.

Nadelen van LinkedIn Ads

#1 Relatief hoge drempelwaarde qua kosten

Je kunt pas beginnen met LinkedIn adverteren als je een budget hebt van minimaal 10 euro per dag. Dit is voor beginnende adverteerders een behoorlijk bedrag als je niet goed weet wat je van de resultaten mag verwachten. Het is daarom raadzaam om van te voren goed te bepalen wat de doelgroep, boodschap en gewenste doelstelling is van de advertentie. Op deze manier kun je al een inschatting maken van het resultaat. Natuurlijk kun je ook altijd contact opnemen met een online marketing bureau. In veel gevallen kunnen zij, op basis van hun ervaring, een concretere inschatting maken van het resultaat.

#2 Hoge kosten per duizend weergave en/of per klik

De kosten per duizend weergave en per klik zijn niet te vergelijken met de CPM’s en CPC’s binnen Google of Facebook/Instagram. Deze marketingkanalen zijn voornamelijk gericht op consumenten waardoor de kosten lager liggen. LinkedIn is gericht op de B2B markt. Zij zijn ook het enige kanaal waar je specifiek op bedrijfsniveau doelgroepen kunt maken. Hierdoor liggen de kosten per duizend weergave al gauw boven de tien euro. Houdt hierbij rekening met “hoe kleiner de doelgroep, hoe hoger de CPM kosten”. Tegelijkertijd biedt dit wel weer mogelijkheden aan de CPC kant, want als de doelgroep zo specifiek is dan zijn ze ook eerder geneigd te klikken op de advertentie. Bij onze klanten zien wij in veel gevallen een CPC tussen de 7 en 15 euro. Een goede doelgroep en gerichte advertentie verlagen de CPC kosten.

#3 Niet iedereen zit te wachten op advertenties

Met het aanmaken van de advertentie moet je rekening houden dat niet iedereen in jouw doelgroep, specifiek op het moment van bekijken opzoek is naar jouw product/service. Het kan heel goed voorkomen dat ze al voorzien zijn of dat ze nog niet beseffen dat het gemakkelijker kan. Creëer daarom eerst zichtbaarheid en bewustzijn. Ga niet gelijk inspelen op een offerte aanvraag maar zorg dat ze gaan nadenken en blijf in herinnering.

Conclusie

Voor veel zakelijke organisaties kan het interessant zijn om de mogelijkheden van LinkedIn Ads eens te verkennen. Al is het alleen maar om je LinkedIn netwerk te vergroten. Met de mogelijkheden binnen LinkedIn kun je heel specifiek je doelgroep bepalen en benaderen, hierdoor kun je heel gericht adverteren. Bedenk van te voren dat je minimaal 300 euro per maand kwijt bent aan de advertentiekosten, maar weet ook dat je dit elk moment weer kunt onderbreken. Wij adviseren dan ook om eens te testen met LinkedIn als je organisatie actief is in de B2B markt. Om de kosten te drukken kun je ook beslissen om niet continue te adverteren maar alleen LinkedIn Ads te gebruiken bij interessante ontwikkelingen of cases.

Bedankt voor het lezen van onze blog! Bij interesse raden wij je aan om ook onze vorige blog te bekijken. Hierin vind je alle ins en outs over Multisearch.

Thom praat je graag bij!Vanuit daar kunnen wij de stap naar de online wereld beter faciliteren en raken we samen in de flow naar jouw online resultaat!maak een afspraak

Wij helpen je graag verder!

Heb je vragen of wil je vrijblijvend advies?

Ben jij toe aan de volgende stap met je bedrijf? Je website laten maken is dan niets minder dan een logisch besluit. Met Searchflow als jouw partner zorgen we ervoor dat jouw wens wordt waargemaakt, maar wel met een kritische blik. Zo behalen we samen het mooiste resultaat. Neem contact met ons op en we proberen zo snel mogelijk met jou in contact te komen om deze samenwerking te starten! 

    Wij helpen je graag verder!

    Heb je vragen of wil je vrijblijvend advies?

      Onze partners raten ons met een 9,5 op de Feedbackcompany