Onze partners raten ons met een 9,5 op de Feedbackcompany
Zes belangrijke ranking factoren voor SEO
Gerald Middelesch
|
scroll to explore

Zes belangrijke ranking factoren voor SEO

Iedereen wilt graag bovenaan in Google staan om zoveel mogelijk bezoekers naar jouw website te trekken. Maar waar let Google nu op bij het waarderen van jouw website? Wanneer Google een website gaat waarderen, dan zijn er honderden factoren die Google langsgaat. Doordat er zoveel factoren zijn, kan het lastig zijn om te bepalen waar je nu op moet focussen. Echter weten we wel waarom Google steeds de ranking aanpast: om aan de behoefte van de zoekers te voldoen. Daarom is het mogelijk om bepaalde factoren eruit te pikken die voor jouw bezoekers belangrijk zijn. Welke ranking factoren zijn daarom belangrijk om op te letten?
Lees snel verder

Welke factoren zijn belangrijk voor Google, jouw bezoekers en SEO?

Binnen de factoren die hieronder staan is er geen volgorde te bepalen. Deze zes factoren zijn allemaal van belang en moeten voor jouw website in orde zijn. Zes belangrijke factoren voor Google, jouw bezoeker en SEO zijn:

  1. Responsief design à mobile first
  2. Pagina snelheid
  3. Hoge kwaliteit content
  4. Pagina ervaring
  5. On-page optimalisatie
  6. Interne en externe linkstructuur

1. Responsief design

In maart 2021 is de mobile-first indexering volledig afgerond. Sinds de start in 2017 is het een langzaam proces geweest, maar door de jaren heen is het mobiele verkeer flink gestegen. Daarom indexeert Google jouw website nu met de mobile-first indexering. Wanneer je over een aparte mobiele versie van jouw website beschikt, dan zal deze versie worden geïndexeerd en gebruikt worden voor de ranking in plaats van de desktopversie.

Google geeft aan geen voorkeur te hebben voor mobiele websites met responsieve design, dynamische design of afzonderlijke URL’s. Echter stappen steeds meer websites over naar een responsief design. Want wanneer het aankomt tot de ranking van de website, dan zien we dat het responsieve design toch wel de voorkeur heeft. Want een responsief design helpt bij het nauwkeurig toewijzen van factoren aan de pagina’s. Ook al is een responsief niet vereist voor de mobile-first indexering van Google, het is zeker aan te raden. Want hiermee kun je ook voor een betere pagina ervaring zorgen en jouw ranking verbeteren.

2. Pagina snelheid

Afgelopen tijd is de pagina snelheid van een website erg belangrijk geworden.Hoe langzamer jouw website laadt,
hoe meer bezoekers en inkomsten jij zal mislopen. Want The Telegraph ontdekte dat een vertraging van vier seconden het aantal paginaweergaven met 11% afnam. Dankzij diverse tools kun je de snelheid van jouw website meten. Door jouw URL te laten controleren door PageSpeed Insights krijg jij inzicht in de verschillende zaken die jouw website slomer maken. Hierdoor kun je gericht de problemen aanpakken en de laadtijd van jouw website verminderen. Daarnaast krijg je twee verslagen te zien. Het verslag dat je ziet na de analyse is van de mobiel, de andere is voor de desktop. Iemand met verstand van de website kan veel problemen gemakkelijk oplossen. Door snellere laadtijden wordt de algehele website ervaring beter, daarom is het ook een ranking factor voor Google.

3. Hoge kwaliteit content

Wanneer jouw website snel laadt en responsief is, dan betekent dat niet dat je direct bovenaan staat. Want goede kwaliteit content is natuurlijk ook erg belangrijk. Ook nu geldt nog steeds Content = King. Jouw content moet waardevolle informatie bevatten die de bezoeker verder helpt. Wanneer je hoge kwaliteit content hebt, dan kun je dat bijvoorbeeld merken aan de volgende twee zaken:

  • Een hogere tijd op de pagina.
  • Een lagere bouncepercentage van de pagina.

Daarnaast is hoogwaardige kwaliteit content ook meer dan een goed geschreven lange tekst. Want het kennen van de zoekintentie van de gebruikers is erg belangrijk. In loop van tijd kan de zoekintentie van de gebruikers. Zorg er daarom voor dat je regelmatig onderzoekt of je nog op het juiste pad zit!

Trefwoordengebruik & versheid

Wanneer er een stuk content wordt geschreven, dan wordt er vaak eerst een zoekwoordenonderzoek gedaan. Echter zijn er hier ook enkele veranderingen bezig. Want het wordt steeds belangrijker om je ook te richten op synoniemen, gerelateerde of vergelijkbare onderwerpen en long-tail zoekwoorden. Tegenwoordig gaat het dus verder dan het onderzoek op individuele zoekwoorden.

Ook is versheid van de content erg belangrijk voor Google. Hierbij gaat het dan niet om dat elk jaar de datum van de content of blog wordt aangepast, maar echt de content zelf. Want na verloop van tijd kunnen er verschillende zaken zijn veranderd. Zorg er daarom voor dat jouw content deze veranderingen ook meeneemt en altijd de nieuwste informatie bevat. Daarmee zorg je ervoor dat je altijd hoogwaardige kwaliteit content biedt die jouw bezoekers verder kunnen brengen.

4. Pagina- / gebruikerservaring

Gebruikerservaring heeft ook veel impact op SEO. Dat hebben we goed kunnen merken aan de recente updates van Page Experience. Wanneer jouw inhoud en lay-out van de website er niet aantrekkelijk uitziet, dan zal ongeveer 38% van de mensen jouw website verlaten. Wanneer je ervoor zorgt dat jouw website aantrekkelijk oogt en ook nog eens gemakkelijk te gebruiken is, dan kun je hier zeker voordelen uithalen. Welke factoren zijn belangrijk binnen de Page Experience en gebruikerservaring? De volgende factoren hebben een redelijke invloed:

  • Site-architectuur: betere websitenavigatie voor de bezoekers, maar ook worden de crawlers van de zoekmachines hiermee geholpen. Een gebruiker moet binnen slechts drie tot vier klikken de gewenste pagina kunnen vinden.
  • Beveiligde(HTTPS): hoewel dit niet direct schadelijk hoeft te zijn is het zeker het overwegen waard. Want Chrome gaat steeds meer websites markeren als "niet veilig" waneer deze geen HTTPS verbinding heeft.
  • Advertenties: advertenties die jouw website laten zien kunnen invloed hebben op de gebruikservaring van de gebruiker. Bepaal daarom welke advertenties noodzakelijk zijn en of deze bij de inhoud van de pagina passen!

5. On-page optimalisatie

De on-page optimalisatie staat dichtbij de Page Experience, maar houdt zich meer bezig met componenten “achter de schermen” van de inhoud en de SEO van de website. Over het algemeen heeft deze vorm van optimalisatie een redelijke impact op de ranking binnen zoekmachines. Hieronder enkele manieren waarmee je met on-page optimalisatie grote impact kan hebben:

  • Veranderen van H-tags: zorg ervoor dat de zoekwoorden verwerkt zijn in de H-tags en de inhoud van de alinea weergeven. Hierdoor kan gewenste informatie snel gevonden worden.
  • Metatitel en meta-omschrijving aanpassen: hier omschrijf je kort wat en welke informatie er op de pagina te vinden is. Soms kan Google inhoud van de pagina gebruiken en zelf invoeren in de meta. Dit wordt gedaan om de meta beter aan te passen op de gebruikte zoekopdracht.
  • Schema opmaken: dit is een “verborgen” onderdeel van een website die de zoekmachines meer vertelt over de inhoud van de pagina of website. Dankzij deze schema’s wordt het voor zoekmachines makkelijker om essentiële informatie te vinden. Daarnaast kan er door middel van het schema ook rich-snippets worden opgesteld.
  • Uitgelichte fragmenten: de featured snippets worden rechtstreeks in de zoekresultaten weergegeven en worden ook wel de positie 0 genoemd. Het uitgelichte fragment geeft vrijwel altijd het antwoordt op de zoekopdracht die is gedaan. Staan jouw website daar als featured snippet? Dan kan dit veel bezoek opleveren.

Externe linkstructuur

Naast interne links zijn externe links ook van groot belang. Inkomende links, ook wel backlinks genoemd, zijn belangrijk om te kunnen ranken binnen Google en andere zoekmachines. Voor het bouwen van een goede externe linkstructuur is niet één strategie beter dan de andere. Want elke branche is uniek, daarom zijn er per branche verschillende mogelijkheden voor linkbuilding mogelijk. Uiteraard is het mogelijk dat inkomende links hun waarde kunnen verliezen in de toekomst, maar ze blijven altijd wel een actief ranking factor.

Daarnaast zijn er ook mensen die beweren dat je succes kunt behalen zonder inkomende links. Voor sommige websites is dit op termijn mogelijk, maar toch zal het niet verstandig zijn om geen krachtige strategieën te hebben voor het verkrijgen van inkomende links en het bouwen van een goed externe linkstructuur.

Veel ranking factoren van invloed op SEO en jouw website, wij kunnen helpen!

Natuurlijk zijn er nog veel meer factoren die invloed hebben op jouw website, jouw ranking in zoekmachines en gebruiksvriendelijkheid voor jouw bezoekers. Wil jij graag jouw website aanpakken en laten voldoen aan deze belangrijke ranking factoren om daardoor betere posities in Google en andere zoekmachines te behalen? Wij kunnen jou daar zeker bij helpen! Neem contact met ons op en plan een afspraak! In een gesprek bespreken wij graag alle mogelijkheden en kunnen wij jouw vragen beantwoorden. Wil jij een voorstel van ons ontvangen met mogelijkheden en kansen die wij zien? Ook dan kun je contact met ons opnemen!
Anouk praat je graag bij!Vanuit daar kunnen wij de stap naar de online wereld beter faciliteren en raken we samen in de flow naar jouw online resultaat!maak een afspraak

Wij helpen je graag verder!

Heb je vragen of wil je vrijblijvend advies?

    Onze partners raten ons met een 9,5 op de Feedbackcompany