Verschil tussen Google Analytics 4 en Universal Analytics
Inmiddels bestaan de Universal Analytics proterty’s al meer dan twaalf jaar en steeds meer organisaties maken gebruik van mobiele apps en/of single page sites. Hierdoor is het bijhouden van het aantal sessies en paginaweergaven niet altijd meer de juiste tool om de gebruikservaring te meten, het was dus tijd voor innovatie.
Het grootste, en direct ook het belangrijkste verschil, is dat de Google Analytics 4 property gebaseerd is op gebeurtenissen i.p.v. sessies. Een voordeel hiervan is dat paginaweergaven en kliks op buttons direct worden gezien als een gebeurtenis, ook als dit op dezelfde pagina gebeurt. In het verleden werd dit niet gezien als interactie en werden gegevens pas doorgestuurd zodra er een nieuwe pagina werd bekeken, dat is nu niet meer het geval.
Verder speelt ook de betrokkenheid van de gebruikers een belangrijkere rol dan voorheen. Google weet nu beter wat er op de website gebeurd en hierdoor bepaalt Google ook de betrokkenheid van de gebruiker. Standaard worden nu ‘paginaweergaven’, ‘scrollen op de website’, ‘uitgaande links’, ‘zoekenopdracht op de website’, ‘video-engagement’ en ‘downloaden van bestanden’ doorgemeten als gebeurtenissen. Je hoeft hier dan ook geen (extra) tags voor aan te maken in Tag Manager!
Een andere nieuwe ontwikkeling is het cookie (/privacy) aspect in Google Analytics. Verwacht wordt dat het gebruik van cookies, van derde partijen, steeds minder wordt. Google Analytics 4 anticipeert hier dan ook op d.m.v. machine learning. Op basis van de bestaande gegevens identificeert Google de gaten die ontstaan zijn door het gebruik van cookies. Vervolgens vult de machine learning dergelijke gaten op. Hetzelfde principe wordt gebruikt om de privacy van gebruikers te waarborgen. Binnen GA4 is het vrij gemakkelijk om een gegevensverwijderingsverzoek in te dienen waarbij de gegevens van een bepaalde persoon (user ID) worden verwijderd maar wat niet leidt tot minder accurate data. Ook hier worden dergelijke missende data gevuld op basis van machine learning, dat weer oude gegevens als input gebruikt. Een ander voorbeeld is dat Google nu zelf IP-adressen anonimiseert, terwijl dit in UA nog extra instellingen vergde in zowel Tag Manager als Google Analytics. De privacy van gebruikers kan door deze aanpassingen gemakkelijk en beter gewaarborgd worden.
Als laatste verschil willen we het hebben over het uiterlijk (interface) van Google Analytics 4. Hieronder zie je een print screen van hoe het nieuwe overzicht eruit ziet. Opvallend is dat het linker menu er totaal anders uitziet dan dat we gewend zijn bij de Universal Analytics property’s. Zo is het menu veel simpeler dan voorheen. Doordat het menu nu kleiner en minder opties heeft, maakt dit het automatisch gebruiksvriendelijker en overzichtelijker voor analisten die niet dagelijks of wekelijks Google Analytics gebruiken. Je kunt dus ook minder snel verdwalen in alle mogelijkheden. Vanuit onze eigen ervaring durven we te zeggen dat onze klanten Univeral Analytics nogal ingewikkeld en moeilijk te begrijpen vinden doordat er zoveel mogelijkheden zijn. Google Analytics 4 zou dit makkelijker moeten maken.
Voor- en nadelen van de Analytics 4 property
Zojuist hebben we de belangrijkste verschillen uitgelegd tussen de (oude) UA property en de Analytics 4 property. Nu beschrijven we hoe deze verschillen leiden tot bepaalde voor- en nadelen voor het gebruik van GA4. Om dit op een overzichtelijker manier doen hebben we een lijstje gemaakt met voordelen gevolgd door de nadelen van GA4.
Voordelen:
- Betrokkenheid van gebruikers (Engaged Users) wordt belangrijker
- Doelgroepen worden makkelijker te managen, door het verdwijnen van segmenten worden de doelgroepen belangrijker en zijn ze ook makkelijker aan te maken
- Gebeurtenis kunnen met een vinkje aangemerkt worden als conversie
- Machine learning wordt gebruikt voor voorspellingen, identificeert zelf missende gegevens en vult dit vervolgens ook op
- Google Analytics 4 is makkelijker in gebruik, doordat lang niet alle menuknoppen niet meer zichtbaar zijn is het ook gebruiksvriendelijker voor website en app bezitters die niet dagelijks/wekelijks actief zijn in Google Analytics
- Minder handmatige tags nodig in Google Tag Manager, zoals al eerder beschreven worden website scrolls, uitgaande kliks, en bestanddownloads nu al automatisch gemeten in Analytics
- Privacy van gebruikers wordt nu gemakkelijker te waarborgen d.m.v. standaard IP anonimisatie en het makkelijker indienen van een gegevensverwijderingsverzoek
- Uitgebreidere rapportaten met dimensies en statistieken d.m.v. de analysehub
- Websites en apps zijn nu te koppelen aan één property d.m.v. Google Analytics gegevensstreams, dit was voorheen nog niet mogelijk
Nadelen:
- Beperkte connectielink met Google Data Studio, een beperkt aantal statistieken is nog te gebruiken in Data Studio
- E-commerce nog niet (volledig) beschikbaar, het E-commerce overzicht is nog erg beperkt en moet nog worden uitgebreid
- Filters zijn niet meer mogelijk, alleen IP-adressen en interne verkeer zijn nog uit te sluiten maar dit vergt meer handelingen dan voorheen
- Geen meerdere weergaven zoals we gewend zijn bij UA, testen in een bepaalde ‘test’ property is dan ook niet meer mogelijk
- Historische data gaat verloren bij de overstap van UA naar GA4, vergelijken met vorig jaar is dan ook niet mogelijk
- Missen van bepaalde (uitgebreide) statistieken, denk hierbij aan bouncepercentage, pagina’s per sessie, segmenten en ook filteren op secundaire dimensies kan niet meer
- Sommige teksten zijn nog niet (of slecht) vertaald vanuit het Engels naar het Nederlands hierdoor is het een pré dat je als analist ook een aardig woordje Engels kan lezen
- Zelf doelen aanmaken in Google Analytics 4 is niet mogelijk
Zoals te lezen is zijn er meer voor- dan nadelen toch zijn we nog niet helemaal overtuigd om volledige over te stappen op Google Analytics 4. Wij adviseren daarom om voorlopig beide property’s aan te maken, zowel Universal Analtyics als Google Analytics 4. De voornaamste reden hiervoor is dat de Ecommerce nog niet goed meetbaar en analyseerbaar is binnen de nieuwe omgeving. Daarnaast mis je ook nog veel statistieken bij het gebruik van alleen GA4. Bij het gebruik van beide property’s worden de gegevens dan naast elkaar opgehaald en kun je op deze manier ook nog gegevens vergelijken. Verder kun je dan ook profiteren van de mogelijkheden binnen beide property’s, eventueel kun je de klant meenemen in een Google Analytics 4 property maar kun je zelf voor uitgebreide analyses de UA property gebruiken. Het instellen en doormeten van beide kanalen in Google Tag Manager kost iets meer tijd maar dit is dan ook meer dan de moeite waard.