fbpx
Onze partners raten ons met een 9,5 op de Feedbackcompany

Tips voor een goed presterende Performance Max campagne

Twan Ophof
|
Leestijd: 2 minuten
scroll to explore

Een tijdje geleden hebben we al een analyse gemaakt in hoeverre wij al gebruik maken van Performance Max en het betere resultaten oplevert dan bijv. de Smart Shopping campagne. Nu het inmiddels zeker is dat Smart Shopping uitgefaseerd gaat worden, willen we graag een aantal tips met je delen waardoor je Performance Max campagne nog beter kan presteren.

7 Tips voor een Performance Max campagne+

#1 Zorg voor voldoende advertentiebudget en conversies

De Google Ads campagne is volledig geautomatiseerd daardoor heeft de campagne advertentiebudget en conversievolume nodig om het algoritme goed zijn werk te kunnen laten doen. Tijdens ons eerste artikel over Performance Max hebben we ook getest met klanten waarbij het advertentiebudget onder de €300 p/m lag. We zagen hier in veel gevallen dat het algoritme niet goed tot zijn recht kwam. De campagne werd teveel beperkt en er werden onvoldoende conversies gerealiseerd waardoor het algoritme niet optimaal werkt.

#2 Selecteer de gewenste landingspagina’s

Je website heeft natuurlijk heel veel pagina’s en lang niet elke pagina is even interessant. Help Google daarom om te bepalen welke pagina’s wel interessant zijn en welke pagina’s niet interessant zijn. Zo is het vaak zinvol om pagina’s als contact uit te sluiten wanneer je wilt sturen op meer webshop aankopen. Selecteer in zo’n geval alle product(categorie) pagina’s. Je kunt er ook voor kiezen om het volledig aan Google over te laten maar dan kan het soms even duren voordat Google zelf in de gaten heeft welke pagina’s het meest interessant zijn voor jouw klanten.

#3 Lever op itemgroep-niveau zoveel mogelijk informatie aan

Bij het aanmaken van de Performance Max campagne word je gevraagd om maximaal 15 afbeeldingen, 5 logo’s, 5 video’s, 5 koppen, 5 lange koppen, 1 korte beschrijving en 4 beschrijvingen toe te voegen. Probeer dit zoveel mogelijk in te vullen. Denk van te voren goed na over welk afbeeldingen, logo’s en video’s een beeld geven jouw organisatie en/of producten. Zorg daarom voor een gezonde mix. Probeer hetzelfde te doen bij de koppen en beschrijvingen. Ook hier moet je rekening houden dat elke kop en beschrijving ook op zichzelf leesbaar is. Google bepaalt namelijk zelf de combinaties. Maak daarom korte krachtige zinnen en zorg ervoor dat de USP’s goed naar voren komen in de koppen.

#4 In navolging van tip 3, adviseren wij om professionele afbeeldingen en video’s te realiseren

Wij merken bij veel MKB organisaties en webshops dat er niet tot nauwelijks professionele sfeer- en productfoto’s aanwezig zijn. Onthoud dat visuals steeds belangrijker worden en realiseer daarom deze visuals, indien ze niet aanwezig zijn. Ja, het vergt inderdaad eenmalig een investering maar zorg er dan ook voor dat je de visuals over een langere periode kunt blijven inzetten. Probeer ze daarom ook toekomstbestendig te maken, zodat je over 3 á 5 jaar nog steeds, een soortgelijke, afbeelding en video kunt inzetten.

#5 Geef de remarketinglijst door aan de campagnetype bij Doelgroepsignaal

Google Ads vraagt om een doelgroepsignaal om sneller de juiste doelgroepen te bereiken. Selecteer hierbij jouw remarketinglijsten. Zorg ervoor dat je niet alle websitebezoekers target maar vooral de geconverteerde websitebezoekers. Deze zijn namelijk veel interessanter en vormen een beter uitgangspunt om nieuwe conversies te vinden. In navolging kun je altijd nog een brede remarketinglijst toevoegen met alle websitebezoekers die de productpagina’s hebben bekeken.

#6 Voeg ook extensies toe

In tegenstelling tot Shopping campagnes bestaat er binnen de Performance Max ook een mogelijkheid om extensies toe te voegen. Deze optie wordt gegeven omdat de advertenties niet alleen binnen Shopping worden meegegeven maar ook binnen Google Search en YouTube, hierdoor kan het interessant zijn om ook extensies als sitelink- of bel-extensies toe te voegen. Selecteer hier dan ook alle extensies waarvan jij acht dat ze een meerwaarde kunnen vormen voor de advertenties.

#7 Ga testen

Onze laatste en belangrijkste tip is om te gaan testen. Ga niet blind staren op de Performance Max campagne omdat je op termijn toch over moet naar dit campagnetype. Nee, ga juist testen en begin nu vast met testen. Probeer het eens een maand uit en vergelijk de resultaten met de maand ervoor. Vermijd hierbij wel bijzondere gelegenheden en feestdagen zodat je een representatieve resultaten hebt. Mocht het resultaat tegenvallen dan behoud je voorlopig nog gewoon de huidige campagnes en probeer je het later opnieuw. Maak je nog gebruik van Smart Shopping en kun je hier geen gebruik meer van maken. Probeer dan naast Performance Max ook de Reguliere Shopping campagne, misschien levert de Regulaire Shopping campagne wel betere resultaten op. Je wordt dus ook niet verplicht om over te stappen. De keuzemogelijkheid tussen Regulier Shopping en Smart Shopping verdwijnt alleen. De keuzemogelijkheid wordt straks Regulair Shopping en Performance Max.

 

 

 

Thom praat je graag bij!Vanuit daar kunnen wij de stap naar de online wereld beter faciliteren en raken we samen in de flow naar jouw online resultaat!maak een afspraak

Wij helpen je graag verder!

Heb je vragen of wil je vrijblijvend advies?

Ben jij toe aan de volgende stap met je bedrijf? Je website laten maken is dan niets minder dan een logisch besluit. Met Searchflow als jouw partner zorgen we ervoor dat jouw wens wordt waargemaakt, maar wel met een kritische blik. Zo behalen we samen het mooiste resultaat. Neem contact met ons op en we proberen zo snel mogelijk met jou in contact te komen om deze samenwerking te starten! 

    Wij helpen je graag verder!

    Heb je vragen of wil je vrijblijvend advies?

      Onze partners raten ons met een 9,5 op de Feedbackcompany