fbpx
Onze partners raten ons met een 9,5 op de Feedbackcompany

Hoe maak je waardevolle SEO content? – 8 stappen

Sharon Telgenhof
|
Leestijd: 4 minuten
scroll to explore

Content is al erg belangrijk en gaat alleen nog maar belangrijker worden in 2022. Sluit de content niet aan bij een zoekopdracht? Dan is het einde verhaal. Google gaat hier nóg strenger op beoordelen. Het is daarom nog belangrijker om content te laten aansluiten op de zoekintentie van de bezoeker. In deze blog geven we je meer informatie over het schrijven van waardevolle en relevante SEO content, voor zowel de bezoeker als de zoekmachine.

Het schrijven van unieke en relevante SEO content in 8 stappen

SEO content is strategisch. Aan de hand van zoekwoorden wordt de tekst geschreven. Zoekwoorden zijn termen die mensen gebruiken in zoekmachines. Via deze zoekwoorden krijg je inzicht in de vraag van potentiële bezoekers. Door deze woorden te gebruiken kun je antwoord geven op de vraag. Dit doe je met je het schrijven van waardevolle content. Hoe je dit het beste kan doen, lees je hieronder!

1. Bepaal de doelgroep

Uiteindelijk draag je middels content informatie over aan de doelgroep. Schrijf daarom in eerste instantie voor de potentiële website bezoekers. Voordat je begint met schrijven is het van belang om te weten voor wie je schrijft. Bepaal voor wie je schrijft, zodat je weet welke stijl van schrijven je moet gaan gebruiken om jouw doelgroep aan te spreken.

2. Zoekwoordonderzoek uitvoeren

Voer eerst een zoekwoordonderzoek uit voor dat je gaat beginnen met het schrijven van de content. Dit zorgt ervoor dat de content aansluit op de zoekintentie van de bezoeker. Vraag jezelf het volgende af:

  • Naar welke informatie is de doelgroep op zoek?
  • Welke zoekopdracht gebruiken ze?

Wanneer je een aantal woorden hebt bedacht, is het goed om te checken hoeveel maandelijkse zoekvolume én concurrentie er op bepaalde zoekwoorden zit. Dit kun je bijvoorbeeld checken door middel van de Google Keyword Planner. Deze tool geeft je naast de zoekvolume en concurrentie ook suggesties voor gerelateerde zoekwoorden. Zie hieronder een voorbeeld uit Google Keyword Planner waarin gezocht is op het zoekwoord ‘content schrijven’.

Kies vervolgens een focus zoekwoord. Oftewel het zoekwoord waar de pagina op gevonden moet worden. Dit zoekwoord is de basis van de SEO content.

3.  Schrijf content vóór je gaat optimaliseren

Het is van belang om eerst de basis content te schrijven om vervolgens aan de slag te gaan met het optimaliseren van de zoekmachines. Schrijf dus eerst de tekst voor de bezoeker en voeg later de zoekwoorden toe. Kies hiervoor de juiste zoekwoorden en gebruik ze op de juiste plekken.

4. Bepaal de opbouw van de tekst

Zorg ervoor dat de bezoeker niet gelijk wordt geconfronteerd met een lange lap tekst. Begin met tussenkopjes om de tekst op de breken en de bezoeker door de tekst te leiden. Het doel van een intro is de bezoeker overtuigen om verder te lezen. Beschrijf hierin het probleem van de bezoeker. Zo weet de bezoeker direct of de inhoud waardevol is en wat ze kunnen verwachten.

Maak gebruik van beschrijvende koppen. Het eerste wat een bezoeker doet is het scannen van de (tussen)koppen. Beschrijf hierin waar de content over gaat. De bezoeker heeft op deze manier eerder de neiging om verder te lezen.

5. Creëer toegevoegde waarde

Creëer toegevoegde waarde voor de gebruiker én de zoekmachine. Dit doe je door waardevolle informatie te delen en de vragen te beantwoorden van de gebruiker. Zorg ervoor dat de content uniek is en niet vergelijkbaar met de tekst van de concurrenten. Voeg écht iets toe aan het internet en laat zien dat jij expert bent in jouw vakgebied. Wees relevant en uniek! Dit zal de zoekmachine waarderen, met het resultaat dat je in de zoekresultaten wordt getoond.

6. Maak gebruik van afbeeldingen en video’s

De manier waarop je content toont op de website is ook erg belangrijk. Hoe langer de bezoeker blijft pakken op de website, des te belangrijker Google de website acht. Dit kun je doen door relevante afbeeldingen en/of video’s toe te voegen aan de website waarop de content staat. Door dit toe te voegen verhoog je de leesbaarheid en de kans dat bezoekers langer op de pagina blijven.

7. Content optimaliseren voor SEO

Nadat de content is geschreven voor de bezoeker is het van belang om deze te optimaliseren voor Google. Let daarbij op de volgende punten:

  • Zoekwoorden: zorg er voor dat het focus zoekwoord terug komt in de titel van de tekst, de eerste alinea, tussenkopjes, meta-titel én -omschrijving. Let hierbij op de keyword density (zoekwoord dichtheid). Maar wat is nu een juiste keyword density om toe te passen? Volgens Hubspot kan de content op dezelfde manier presteren met iets meer of iets minder, maar de algemene regel is dat Google goed reageert op keyword density van ongeveer 0,5%.
  • LSI zoekwoorden: LSI staat voor Latent Semantic Indexing. Dit zijn specifieke woorden die relevante connectie hebben met een hoofdzoekwoord. Dit zijn varianten met dezelfde zoekintentie.

Hieronder is gezocht naar ‘content schrijven’. Wanneer je iets zoekt in Google kun je helemaal naar beneden scrollen op de zoekresultatenpagina. Hier staan de voorgestelde zoekwoorden. Deze woorden stelt Google voor. In het voorbeeld zien we bijvoorbeeld ‘content schrijven cursus’ of ‘content schrijven voor website’ staan. Dit zijn de LSI zoekwoorden.

  • SEO vriendelijke URL: houd de URL zo relevant mogelijk ten opzichte van de content op de pagina. Zorg ervoor dat de URL altijd leesbaar is voor de gebruiker én voor Google. Dus niet: url/?4=pagina1.
  • H-tags: de titel van de pagina is een H1 heading. In het algemeen geldt dat je slechts één H1 mag gebruiken. Het aangeven van een H1 heading helpt Google de structuur van de pagina te begrijpen. Daarna volgende H2, H3, H4, etc. Zorg ervoor dat de tekst er netjes uit blijft zien. Geef bijvoorbeeld de kopjes logische plek en geef ze een H2 of H3 tag.
  • Alt-tags: Google kan geen afbeeldingen lezen. Wat Google wél ziet is de alt-tag. De alt-tag is een beschrijving van de afbeelding. Zorg ervoor dat de afbeelding waarde toevoegt aan de content en het zoekwoord.
  • Meta titel en omschrijving zorg voor een goed geschreven meta titel en meta omschrijving. Schrijf een aantrekkelijke tekst voor de gebruiker en voeg vervolgens het focus zoekwoord toe. Dit kan resulteren in een hoge CTR (click trough rate).
  • Interne/externe links: door middel van interne links leg je verband tussen de huidige pagina en eerder geschreven pagina’s. Plaatst niet te veel interne linkjes, houdt het ongeveer op 2 á 3 linkjes per content. Verwijs daarnaast ook naar relevante pagina’s op het internet. Bijvoorbeeld waar je informatie vandaan hebt gehaald. Dit doe je door middel van een externe link.

8. Maak gebruik van call to actions en buttons

Een CTA (call to action) is een aanmoediging voor gebruikers om actie te ondernemen. Goede CTA zorgt ervoor dat de bezoeker nieuwsgierig raakt en geprikkeld wordt. Zorg ervoor dat de CTA’s opvallen op de pagina. Je kunt hiervoor een button of afbeelding gebruiken. Maak gebruik van overtuigend taalgebruik, hierdoor zal de CTA opvallen. Een goede CTA zal zorgen voor een betere SEO en meer omzet in het algemeen.

Ben je benieuwd wat SEO content voor jouw website kan betekenen? Neem dan gerust contact met ons op. Meer informatie over de laatste ontwikkelingen binnen online marketing? Houd onze website en socials in de gaten!

Thom praat je graag bij!Vanuit daar kunnen wij de stap naar de online wereld beter faciliteren en raken we samen in de flow naar jouw online resultaat!maak een afspraak

Wij helpen je graag verder!

Heb je vragen of wil je vrijblijvend advies?

Ben jij toe aan de volgende stap met je bedrijf? Je website laten maken is dan niets minder dan een logisch besluit. Met Searchflow als jouw partner zorgen we ervoor dat jouw wens wordt waargemaakt, maar wel met een kritische blik. Zo behalen we samen het mooiste resultaat. Neem contact met ons op en we proberen zo snel mogelijk met jou in contact te komen om deze samenwerking te starten! 

    Wij helpen je graag verder!

    Heb je vragen of wil je vrijblijvend advies?

      Onze partners raten ons met een 9,5 op de Feedbackcompany