fbpx
Onze partners raten ons met een 9,5 op de Feedbackcompany

De recent gelekte Google Search documenten: 11 SEO inzichten (Deel 1)

Lars Kolenbrander
|
Leestijd: 5 minuten
scroll to explore

Onlangs kwam naar buiten dat er duizenden API-documenten uit de Google Search-divisie zijn gelekt. De oplettende SEO-specialist  Erfan Azimi liep de documenten tegen het lijf op het developer-platform Github. De documenten waren hier per ongeluk automatisch op gepubliceerd door een bot. Dat is vervelend voor Google, maar wij kunnen uit deze gelekte documenten handige inzichten uithalen welke ons kunnen helpen met het beter presteren op en begrijpen van Google. In deze blog bespreken we enkele inzichten die uit de gelekte documenten voortkomen.

Wat kan je van deze inzichten verwachten

Als je iemand bent wie veel met SEO bezig is, leveren deze inzichten je weer een beter up-to-date begrip van Google’s zoekmachine en kan je jouw aanpak hier op aanpassen en effectiever inspelen op de factoren die invloed hebben op Google’s zoekresultaten. Kortom, deze inzichten zijn gewoon erg handig om te weten!

1. Google volgt gebruikers om goede pagina’s te identificeren

Google volgt het gedrag van gebruikers als onderdeel van hun NavBoost systeem. Dankzij dit systeem wordt er bepaald welke content goed en slecht is. Hier komen termen zoals ‘badClicks, goodClicks en lastLongestClicks’ aan te pas. Google kijkt naar wat gebruiker precies doet ná het klikken. Blijft de gebruiker op de pagina hangen of haakt deze vrijwel meteen af? De term ‘ChromeInTotal’ laat zien dat Google hier hun eigen Chrome-browser voor gebruikt. Dit werd voorheen altijd ontkend door Google, maar blijkt dus wel plaats te vinden.

Tip: Zorg er dus voor dat je bezoeker zo goed mogelijk geholpen worden op de pagina zelf zodat ze niet rond gaan klikken op de website of zelfs terug gaan naar Google. Het best is als ze het tabblad sluiten, wat Google ziet als dat de gebruiker de oplossing gevonden heeft. Je bereikt dit door het beste antwoord, service of product aan te bieden op een pagina welke zeer gebruiksvriendelijk is. Denk hier aan zowel mobiele- als desktop pagina’s.

2. Google geeft voorkeur aan bepaalde pagina’s

Tijdens de COVID-pandemie en verkiezingen gebruikte Google zogenoemde “whitelists” om voorkeur te geven aan bepaalde websites in de zoekresultaten. Dit is te halen uit de gevonden tags ‘isCovidLocalAuthority’ en ‘is ElectionAuthority’. Ook de module ‘Good Quality Travel Sites’ is gevonden wat zou kunnen betekenen dat Google ook binnen specifieke industrieën en markten bepaalde websites voorrang geeft.

Tip: Zorg er dus voor dat je op je website laat zien dat je op de hoogte bent van alle wet- en regelgeving die in jouw specifieke industrie geldt. Link bijvoorbeeld naar officiële instanties en waakhonden die de wet- en regelgeving handhaven. Ook zou je kunnen linken naar diploma’s, oorkondes, certificaten en gewonnen prijzen voor extra bevestiging.

3. Google rangschikt websites met bepaalde eigenschappen lager

Nieuwe websites worden tijdelijk in een zogenoemde ‘sandbox’ geplaatst om spam te voorkomen. In de module ‘PerDocData’ zien we de tag ‘hostAge’ die daar op wijst. Als nieuwe website (ongeacht de bedoelingen) zul je dus niet heel snel hoog scoren in de Google zoekresultaten.

Tip: In de eerste maanden na het online zetten van je website kan je dus het beste eerst focussen op andere marketingkanalen zoals sociale media, traditionele media, Google Ads, etc.

Exact match domeinnamen die qua tekst precies hetzelfde zijn als een merkloze zoekterm (bijvoorbeeld vakantieboeken.nl) krijgen een minpunt van Google.

Tip: Zorg er dus voor dat je daadwerkelijk een merk voert op je website. Een merknaam die nog nergens anders voorkomt werkt dan het beste. Zo raakt Google niet in de war met een al bestaand merk.

Anchorteksten, metatitels en metabeschrijvingen welke niet overeenkomen met de (doorgelinkte) pagina’s worden gedegradeerd.

Tip: Wees dus duidelijk naar waar de anchortekst op je website naartoe linken. Dit geldt voor zowel externe als interne links. Zorg er ook voor dat je metatitels en metabeschrijvingen 100 procent overeen komen met de content op de desbetreffende pagina.

Je website krijgt een minpunt wanneer je productreviews niet overeenkomt met hoe Google het graag zou willen zien.

Tip: Controleer dus de vereisten van Google voor een kwalitatieve reviewpagina en zorg dat de content hieraan voldoet.

‘Global’- en ‘Super Global’-demoties suggereren dat je website lokaal probeert te scoren. Dit zou kunnen betekenen dat jouw Engelse website toch niet in alle Engelstalige landen scoort, terwijl dat misschien wel de bedoeling is.

Tip: Tag dus de pagina’s in ander talen met de juiste hreflang-tag, inclusief geografische targeting. Verwijzende links moeten ook verwijzen naar pagina’s in desbetreffende andere talen. Open Google bedrijfsprofielen in andere landen indien je bedrijf ook actief is in die landen en/of daar een kantoor heeft.

4. Google waardeert links op basis van bepaalde eigenschappen

De tag ‘sourceType’ geeft waarschijnlijk aan dat links op pagina’s met een hoge indexeringsklasse waardevoller zijn. Dit geeft het belang van links op relevante en veel bezochte pagina’s aan.

Tip: Richt je linkcampagnes dus op websites van échte merken die veel verkeer op hun website hebben. Probeer mee te liften op bestaande content wat het al goed doet in Google en regelmatig wordt bijgehouden.

De tag ‘phraseAnchorSpamDays’ geeft aan dat Google de snelheid van de toename in spam-anchors meet en hiermee linkspam detecteert.

Tip: Zorg dus voor een uiteenlopend pakket aan anchors. Maak niet doorlopend links aan die qua tekst precies hetzelfde als een zoekterm zijn.

Google houdt rekening met de laatste 20 historische versies van een pagina en nieuwe updates worden vergeleken met deze voorgaande  versies van een pagina. Het updaten van pagina’s met minimale aanpassingen zal maar weinig impact hebben, tenzij het gaat om het oplossen van een technisch probleem.

De tag ‘Homepage PageRank’ suggereert dat nieuw-aangemaakte pagina’s de PageRank van de homepagina overnemen, totdat deze nieuwe pagina’s een eigen PageRank hebben opgebouwd. Naast deze tag vinden we ook de tag ‘siteAuthority’, wat aangeeft dat Google daadwerkelijk een waarde aan autoriteit van een website hangt. Dit werd eerder altijd ontkend.

Tip: Bouw de homepagina van je website dus zo dat deze aan de E-E-A-T-richtlijnen van Google voldoet. De waarde van je homepagina zal de waarde van je nieuwe pagina’s dan ook goed doen.

Thom praat je graag bij!Vanuit daar kunnen wij de stap naar de online wereld beter faciliteren en raken we samen in de flow naar jouw online resultaat!maak een afspraak

Wij helpen je graag verder!

Heb je vragen of wil je vrijblijvend advies?

Ben jij toe aan de volgende stap met je bedrijf? Je website laten maken is dan niets minder dan een logisch besluit. Met Searchflow als jouw partner zorgen we ervoor dat jouw wens wordt waargemaakt, maar wel met een kritische blik. Zo behalen we samen het mooiste resultaat. Neem contact met ons op en we proberen zo snel mogelijk met jou in contact te komen om deze samenwerking te starten! 

    Wij helpen je graag verder!

    Heb je vragen of wil je vrijblijvend advies?

      Onze partners raten ons met een 9,5 op de Feedbackcompany