fbpx
Onze partners raten ons met een 9,5 op de Feedbackcompany

De magie achter de marketing van de nieuwe Barbie film

Lisa Simons
|
Leestijd: 3 minuten
scroll to explore

In deze blog duiken we dieper in de strategieën en geheimen achter de marketing van de nieuwste film, die bijdraagt aan de eindeloze aantrekkingskracht van Barbie op generaties over de hele wereld.

De magie achter de marketing van de nieuwe Barbie film

Ontdek de sleutel tot haar tijdloze populariteit

Als je van Barbie houdt, is deze film voor jou. Als je Barbie haat, is dit ook de film voor jou! Met deze tagline probeert Barbie zowel vriend als vijand naar de bioscoop te lokken. En dat lukt, want er is een heftig stormloop geweest op Barbie de film! Bij grote ketens als Zara en Primark zijn de Barbie-producten niet meer aan te slepen! Airbnb Barbie droomhuizen vliegen door de lucht, maar gaat dat vanzelf? Nee, de goed geoliede marketingmachine draait al maanden op volle toeren. In deze blog duiken we dieper in de strategieën en geheimen achter de marketing van de nieuwste film, die bijdraagt aan de eindeloze aantrekkingskracht van Barbie op generaties over de hele wereld.

Google transformeert – “Come on Google, let’s go party!”

In aanloop naar de première heeft zelfs Google zich helemaal opgedoft voor deze zomerfilm, door de iconische roze kleur aan te nemen van het Barbie merk. Uiteraard hebben we dit zelf ook even uitgeprobeerd en ook na de première transformeert Google zich wanneer je zoekt op “Barbie film”.

Barbie Google 2

Cross-promoties – “It’s Barbie’s world; and everyone is living in it”

Een briljant aspect van de marketing van de Barbie film was de strategische cross-promoties. Mattel werkte samen met andere merken die aansloten bij het imago en de waarden van Barbie, waardoor speciale editie Barbie-merchandise en exclusieve aanbiedingen werden gecreëerd. Deze synergie stelde hen in staat elkaars klantenbestanden te benutten en de algehele zichtbaarheid te vergroten.

Barbie mode

Het wereldberoemde modemerk Zara heeft een volledige Barbie collectie uitgebracht. Gevuld met accessoires, schoenen en (zwem)kleding. Uiteraard zijn het allemaal items met een knipoog naar de Barbie film én nee, niet alle items zijn roze .

Pop-up Zara

(afbeelding: https://www.zara.com/nl/nl/man-barbie-pop-up-mkt6402.html)

Barbie gameconsole

Zelfs Xbox heeft Barbie naar hun universum gebracht. De gameconsole, eigendom van Microsoft, organiseert niet alleen een wedstrijd waarbij een gelukkige winnaar een roze console krijgt in een miniatuur replica van Barbie’s Dreamhouse, maar spelers van Forza Horizon 5 worden ook getrakteerd op in-game replica’s van de auto’s van Barbie en Ken uit de film. De samenwerking omvat ook een wedstrijd waarbij winnaars Barbie-poppen krijgen gekleed in Xbox-merkkleding.

Barbie

(afbeelding: https://forza.net/news/forza-horizon-5-barbie)

Barbie Airbnb

Ongetwijfeld dat de ‘Barbie girl’ in jou enthousiast zou zijn geweest om te verblijven in Barbie’s Malibu DreamHouse, samen met Ken. Nou, dankzij Airbnb kan die droom werkelijkheid worden! Ja, zo ziet de Airbnb er écht uit.

Barbie huis

(afbeelding: https://news.airbnb.com/barbies-malibu-dreamhouse-is-back-on-airbnb-but-this-time-kens-hosting/)

De lijst van samenwerkingen lijkt oneindig, van het verwachtte, zoals make-up, kleding, tot aan het onverwachte, zoals een Barbie-tandenborstel van Moon Oral Beauty en zelfs een Barbie Cruise georganiseerd door Warner Bros!

Online aanwezigheid – “There’s a difference only you can make”

In dit digitale tijdperk kan een aantrekkelijke online aanwezigheid niet ontbreken. Er werd een interactieve website gelanceerd en een mobiele app gewijd aan de Barbie film, met exclusieve inhoud, spelletjes en een kijkje achter de schermen. Dit verhoogde niet alleen het websiteverkeer, maar bood fans ook een meeslependere ervaring!

Het aanmoedigen van User Generated Content bleek een geniale zet van het marketingteam. Ze organiseerden wedstrijden en uitdagingen die fans aanspoorden om hun eigen Barbie-gerelateerde inhoud te creëren, maar ook het feit dat er ontelbare video’s te zien zijn waarin mensen in het roze naar de bioscoop gaan. De door gebruikers gegenereerde inhoud diende niet alleen als gratis promotie, maar versterkte ook de impact van de film door de authentieke stemmen van fans.

Naarmate de releasedatum van de film naderde, organiseerde het marketingteam evenementen die Barbie’s nalatenschap en impact op generaties fans benadrukten. Ze vierden Barbie’s reis, van haar creatie tot het heden, waardoor de release een nostalgische en emotionele ervaring werd voor langdurige enthousiastelingen. Dit deden ze onder andere door de actrice die Barbie speelt elke première in een outfit te hijsen van een vroegere originele Barbie.

Barbie

(afbeelding: https://people.com/margot-robbie-channels-1960s-barbie-at-la-premiere-7558406)

Conclusie

Barbie heeft alle verwachtingen overtroffen en een ongekende opening van $155 miljoen behaald in haar eerste weekend. Waarmee ze zowel Super Mario Bros als Spider-Man heeft overtroffen!

Het succes van de nieuwe Barbie film kan grotendeels worden toegeschreven aan de geniale marketingstrategieën die het toegewijde team van Mattel heeft toegepast. Vanaf het allereerste begin bouwden ze anticipatie op met teasers, betrokken ze het publiek via social media-campagnes en benutten ze invloedrijke personen en cross-promoties om hun bereik te vergroten. Dit marketingtriomf zal zeker worden herinnerd als een van de belangrijkste redenen achter het blockbuster-succes van de nieuwe Barbie film.

Laten we niet vergeten dat het als marketeer om dit niveau te bereiken, een marketingbudget van $100 miljoen vergt, net zoals voor de Barbie-film. Laten we vooral onthouden dat creativiteit en doelgerichte strategieën ook een enorme impact kunnen hebben, zelfs met beperktere budgetten.

Thom praat je graag bij!Vanuit daar kunnen wij de stap naar de online wereld beter faciliteren en raken we samen in de flow naar jouw online resultaat!maak een afspraak

Wij helpen je graag verder!

Heb je vragen of wil je vrijblijvend advies?

Ben jij toe aan de volgende stap met je bedrijf? Je website laten maken is dan niets minder dan een logisch besluit. Met Searchflow als jouw partner zorgen we ervoor dat jouw wens wordt waargemaakt, maar wel met een kritische blik. Zo behalen we samen het mooiste resultaat. Neem contact met ons op en we proberen zo snel mogelijk met jou in contact te komen om deze samenwerking te starten! 

    Wij helpen je graag verder!

    Heb je vragen of wil je vrijblijvend advies?

      Onze partners raten ons met een 9,5 op de Feedbackcompany