Onze partners raten ons met een 9,5 op de Feedbackcompany
De invloed van jouw websitethema op SEO
Gerald Middelesch
|
scroll to explore

De invloed van jouw websitethema op SEO

Elke website heeft er één, een website thema. Of dit nu gaat om een op maat gemaakt thema of een template, dat maakt niet uit. Want elke website thema heeft invloed op de prestaties en de SEO van de website. Naast het hebben van een mooie uitstraling is het hebben van een goed website thema ook belangrijk voor de SEO. Houd hier dan ook rekening mee wanneer jij een thema voor jouw website gaat kiezen of wanneer je een nieuwe website thema wilt gaan gebruiken. Alleen op welke onderdelen heeft een website thema dan invloed? Dat leggen wij uit in ons blog!

Op welke SEO elementen heeft een website thema invloed?

John Mueller van Google heeft aangegeven dat een website thema zeker invloed heeft op SEO. Vaak wordt een thema gezien als vormgeving van de website, echter is een website thema zoveel meer en komen er verschillende onderdelen bij kijken. Want een thema geeft inderdaad vorm aan jouw website, maar heeft daardoor invloed op verschillende elementen van de website. Waarvan ook verschillende elementen belangrijk zijn voor de SEO. Een website thema heeft bijvoorbeeld invloed op elementen zoals:

  • Koppen (H-tags), teksten en afbeeldingen;
  • Hoe pagina’s met elkaar verbonden worden binnen de website;
  • Laadtijden van de pagina’s;
  • Gestructureerde gegevens van de website.

Een website thema heeft invloed op de weergave van bovenstaande elementen. Wanneer een thema de pagina’s op een onduidelijke manier met elkaar verbindt, dan zullen zoekmachines hier wellicht een probleem mee kunnen krijgen. Dit zal een negatief effect hebben op SEO. Door het hebben van een goed website thema kan het voor zoekmachines makkelijker worden gemaakt om de inhoud van een pagina of website te begrijpen. Wanneer Google of een andere zoekmachine jouw pagina of website goed begrijpt, dan kan dit zeker een positieve invloed hebben op jouw SEO. Wees daarom erg voorzichtig wanneer je jouw website thema wilt gaan aanpassen. Want deze aanpassing kan zomaar negatieve invloed hebben op jouw SEO.

Waar moet een goed (SEO vriendelijk) website thema aan voldoen?

Ben jij op zoek naar een goed thema voor jouw website? Dan moet je verder kijken dan de thema’s die er geweldig uitzien. Daarnaast moet je ook oppassen met de zogenoemde SEO-vriendelijke thema’s, want niet alle thema’s met deze titel zijn daadwerkelijk SEO-vriendelijk. Hieronder geven wij een aantal punten waar je op moet letten bij het uitzoeken van een thema voor jouw website. Dan kun jij een doordachte keuze maken voor jouw website thema.

  • Goed gecodeerde website: Een mooi thema kan veel nadelen hebben binnen de code. Kijk daarom naar de code van een thema. Ben je zelf geen programmeur? Let dan op de thema’s die populair zijn of zoek een thema dat regelmatig geüpdatet wordt.
  • Snelheid van een thema: snelheid wordt steeds belangrijker. Gemiddeld wacht een bezoeker niet langer dan 3 seconden. Zorg daarom dat het thema jouw website snel kan weergeven zodat je geen bezoekers verliest door een trage laadtijd.
  • Een responsieve thema: er wordt al lang niet alleen meer op de desktop naar informatie en producten gezocht. Het grootste gedeelte van de bezoekers zal voor veel websites via de mobiel op de website komen. Daarom is een responsieve website thema belangrijk. Dan wordt de gehele website aangepast aan de resolutie van het apparaat. Mobiel vriendelijkheid is anno 2021 ook een echte must!
  • Plug-ins van een website: tegenwoordig hebben vrijwel alle websites plug-ins. Terwijl lang niet altijd de plug-ins compatibel zijn met het thema van de website. Voordat jij een website thema kiest, bekijk dan ook of de door jou gewenst plug-ins met het thema kunnen werken.

Overstappen naar een nieuw thema? Dit bevelen wij aan!

Ben jij erachter gekomen dat jouw website thema negatieve invloed heeft op jouw SEO? Of wil je toch jouw website een nieuwe look geven met een ander thema? Dan raden wij het aan om het nieuwe website thema te testen voordat je een definitieve keuze maakt. Probeer bijvoorbeeld thema’s uit op een testwebsite en voeg de inhoud van de vorige website toe. Blokkeer de indexatie van de testwebsite, zodat Google de website niet per ongeluk gaat crawlen. Daarna kun je de HTML die het nieuwe thema heeft gegenereerd bekijken en andere testen uitvoeren. Aan de hand daarvan kun je zien of het nieuwe thema beter of slechter voor jouw SEO zal zijn. Aan de hand daarvan kun jij de juiste keuze maken.

Ben je benieuwd wat wij voor jouw online vindbaarheid kunnen betekenen? Neem dan gerust contact met ons op. Houd in ieder geval onze blog in de gaten als je op de hoogte wil blijven van de laatste nieuws en ontwikkelingen!

Lisa praat je graag bij!Vanuit daar kunnen wij de stap naar de online wereld beter faciliteren en raken we samen in de flow naar jouw online resultaat!maak een afspraak

Wij helpen je graag verder!

Heb je vragen of wil je vrijblijvend advies?

    Onze partners raten ons met een 9,5 op de Feedbackcompany