fbpx
Onze partners raten ons met een 9,5 op de Feedbackcompany

Wat betekenen Google AI overviews voor zoekmachineoptimalisatie?

Gerald Middelesch
|
Leestijd: 5 minuten
scroll to explore

Google heeft een jaar geëxperimenteerd met de Search Genrative Experience (SGE). Hier wordt generatieve AI gebruikt voor de zoekresultaten, inmiddels is dit sinds 14 mei geïntroduceerd in Amerika. Google zal eerst door AI gegenereerde zoekresultaten weergeven. Maar welke impact heeft dit dan op SEO en wat is Google AI Overviews precies? In deze blog leggen we je alles uit.

Wat is Google AI Overviews?

AI overviews is een nieuwe functie in Google Search. Gemini, het AI-model achter Google AI Overviews, maakt gebruik van geavanceerde machine learning-technieken om relevante informatie van verschillende bronnen samen te vatten. Dit stelt Google in staat om het meest volledige en nauwkeurige antwoord te geven op complexe zoekopdrachten. Het is ontworpen om gebruikers een snel en gericht antwoord te geven. Google geeft steeds meer informatie direct in de zoekresultaten waardoor gebruikers minder vaak naar externe websites hoeven te navigeren. Echter geeft google niet elke zoekopdracht een AI overview, volgens Vledder van WAUW is dit ongeveer bij 14 % van de gevallen.

De impact op SEO

De opkomst van Google AI Overviews zal het speelveld binnen SEO sterk veranderen. Google AI Overviews zal het eerste zoekresultaat worden bij een zoekopdracht. Dit zorgt ervoor dat organische resultaten lager op de pagina zullen verschijnen. Daarom heeft dit impact op verschillende aspecten van SEO.

Klikfrequentie

Google AI overviews zal een sterke impact hebben op de klikfrequentie van organische zoekresultaten. Omdat AI overviews bovenaan de zoekresultaten verschijnen, zullen gebruikers minder snel geneigd zijn om de informatie te vinden tussen de organische zoekresultaten. Dit betekent dat bedrijven minder verkeer uit zoekopdrachten kunnen verwachten, zelfs als ze hoog in de zoekresultaten verschijnen. Door het overzicht dat Google geeft krijgt een gebruiker al snel de relevante informatie waar hij/zij naar op zoek is, vaak al binnen Google zelf, hierdoor neemt het aantal kliks af omdat de website niet meer bezocht hoeft te worden voor het antwoord.

Focus op content

Doordat de nieuwe AI bovenaan de zoekresultaten zal verschijnen zal de focus niet meer te veel liggen op zoekwoorden en meta titels/teksten. Het antwoord van de AI is gebaseerd op de websites binnen deze zoekresultaten en hier wordt ook naar verwezen in de AI overview. Google wil een zo’n goed mogelijk antwoord weergeven in de AI overview, daardoor wordt de content op de website belangrijker. Als je website kwalitatieve en informatieve content bevat is de kans groter dat de AI jouw website meeneemt in zijn antwoord. Daarom wordt de focus op long-tail zoekwoorden belangrijker en zal dit meer gebruikt gaan worden.

Conclusie

De introductie van Google AI Overviews zal een blijvende invloed hebben op SEO-strategieën. Het verandert de manier van zoeken binnen Google en de manier waarop het antwoord wordt gegeven, hierdoor zal de focus verschuiven naar kwalitatieve en informatieve content. Dit kan een uitdaging lijken maar voorlopig hoeven we ons nog geen zorgen te maken. De basisprincipes van SEO blijven van kracht. Google geeft nog lang niet en nog niet overal voor elke zoekopdracht een AI overview, hier blijft SEO werken zoals voorheen. Het is wel belangrijk op de veranderingen te volgen en om in te zetten op relevante en goed gestructureerde content.

Heb je hulp nodig met het schrijven van kwalitatieve content of wil je je SEO naar een hoger niveau tillen? Ons marketingbureau staat klaar om je te ondersteunen. Neem vandaag nog contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek en ontdek hoe wij jouw online vindbaarheid kunnen verbeteren!

 

Thom praat je graag bij!Vanuit daar kunnen wij de stap naar de online wereld beter faciliteren en raken we samen in de flow naar jouw online resultaat!maak een afspraak

Wij helpen je graag verder!

Heb je vragen of wil je vrijblijvend advies?

Ben jij toe aan de volgende stap met je bedrijf? Je website laten maken is dan niets minder dan een logisch besluit. Met Searchflow als jouw partner zorgen we ervoor dat jouw wens wordt waargemaakt, maar wel met een kritische blik. Zo behalen we samen het mooiste resultaat. Neem contact met ons op en we proberen zo snel mogelijk met jou in contact te komen om deze samenwerking te starten! 

    Wij helpen je graag verder!

    Heb je vragen of wil je vrijblijvend advies?

      Onze partners raten ons met een 9,5 op de Feedbackcompany