Focus op personalisatie
Data wordt steeds belangrijker voor bedrijven, deze gegevens worden immers gebruikt om de ervaring van individuele bezoekers van de website te verbeteren. Het is in de hedendaagse online wereld heel belangrijk dat bezoekers die voor de eerste keer op je website komen, reviews kunnen lezen van eerdere gebruikers van je website of webshop. Dit geeft een vertrouwd beeld en op deze manier bindt je sneller nieuwe klanten aan je bedrijf.
Verder zal ook de inhoud van de website aangepast moeten worden aan de gebruiker. Dit gebeurt op basis van verschillende factoren, zoals de tijd en plaats van de bezoeker. Hier door kun je veel makkelijker als internetondernemer de bezoekers een persoonlijke ervaring laten beleven.
Groei van mobiel gebruik
Steeds meer mensen gebruiker mobiele telefoons en tablets om toegang tot informatie te krijgen of om inhoud te bekijken. Het is daarom belangrijk om content te creëren die specifiek voor mobiele gebruikers is, zodat zij voorzien worden in hun behoeftes en een bijzondere ervaring beleven bij het bezoeken van je website of webshop. Mobile Search is enorm in trek en hier is voor heel veel bedrijven nog flink winst te behalen. Mobielvriendelijkheid is vandaag de dag een ontzettend belangrijk onderdeel van online marketing.
Google heeft onlangs duidelijk gemaakt dat de zoekresultaten nu worden beïnvloed door de mobielvriendelijkheid van een website of webshop. Mobile Usability is een ranking factor die je niet meer over het hoofd kunt zien. SearchFlow adviseert voortdurend bedrijven om zich te concentreren op hun mobiele zoekstrategieën.
Toenemende belang van Content Marketing
De aankomende jaren is het van groot belang om meer aandacht te vestigen op content marketing. Veel ondernemers vergeten dat content marketing nu al ontzettend belangrijk is, maar in de toekomst wordt het met het oog op internetmarketing nog veel belangrijker. Het wordt namelijk steeds moeilijker om op te vallen met je content en dit komt doordat er een enorme hoeveelheid content beschikbaar is. Het is van belang dat je vanaf nu alleen bezig gaat houden met hoogwaardige content, met inbegrip van mobiele content. De focus op hoogwaardige content is een pre en dat zal betekenen dat je meer tijd en geld hier aan kwijt zal zijn, maar dan creëer je wel content die zich onderscheidt van alle andere content.
Bloggen op je website blijft enorm belangrijk om je website te voorzien van nieuwe content, maar er zal in de toekomst meer nadruk gelegd moeten worden op gebruiksgerichte content, alsmede het verstrekken van waardevolle inhoud die de behoefte van je gebruikers inwilligt.
Inzetten van Social Media
Social Media biedt exposure en verkeer. Het is geen nieuw medium dat gebruikt wordt om bezoekers te trekken naar je website. Het is tegenwoordig één van de belangrijkste instrumenten voor internet marketeers. Echter, Social Media is net als Google voortdurend in ontwikkeling, en advertentie uitgaven zullen alsmaar stijgen. Het is dan ook zaak om Social Media op een meer effectieve manier te gebruiken om alsnog bezoekers naar je website te trekken en je bereik te vergroten.
Focus op e-mail marketing
Het is al jaren bekend dat e-mail marketing werkt. Het is één van de meest effectieve marketingtools waarbij jezelf de touwtjes in handen hebt. Je kunt immers zelf bepalen hoe je gaat communiceren met je publiek. Google en Social Media zijn voortdurend in ontwikkeling, maar als je e-mail marketing hanteert zal je altijd zelf de touwtjes volledig in handen hebben. Het is wel zaak er voor te zorgen dat je e-mail marketing inzet op een meer creatieve manier, onderscheid je van de rest.
Blurred lines in internet marketing
Hoewel internet marketing ontzettend belangrijk is voor je bedrijf, zijn ook verschillende vormen van online marketing aan het vervagen. Deze ‘blurred lines’ laten zien hoe online marketing evolueert. Als voorbeeld; content marketing, SEO en Social Media marketing zijn nog steeds nauw met elkaar verbonden. Content marketing is het belangrijkste als het gaat om SEO en Social Media zal alsmaar belangrijker worden voor de distributie van nieuwe content. Deze lichte vervagingen zal waarschijnlijk voortduren, waardoor het des te belangrijker wordt om continu mee te ontwikkelen in de veranderende online marketing landschap.
Ontwikkel je online marketing strategie
Of je nu nieuw bent of je gebruikt het al jaren, het is van groot belang om je online marketing strategie te ontwikkelen voor nu en in de toekomst. Digitale marketing is hevig aan het veranderen en er zullen in de toekomst verschillende nieuwe technieken worden gebruikt. Blijf niet afwachten maar blijf de veranderingen een stapje voor zodat je aan de top blijft op het gebied van online marketing. Blijf telkens je online strategieën ontwikkelen om mee te blijven doen aan de top!