fbpx
Onze partners raten ons met een 9,5 op de Feedbackcompany

Van SEO content naar Helpful content

Gerald Middelesch
|
Leestijd: 5 minuten
scroll to explore

Het creëren van SEO content heeft jarenlang gefunctioneerd als de ruggengraat van elke digitale strategie. Maar met diverse verschuivingen in de zoekalgoritmes, waar gebruikerservaring en relevantie centraal staan, wordt het steeds duidelijker dat het tijd is om ‘SEO content’ om te zetten naar ‘Helpful content’. Maar wat houdt deze verandering nou precies in?

Wat is helpful content?

Helpful content is content dat primair geschreven is voor mensen, niet voor de zoekmachines. Google introduceerde deze update als een antwoord op een groeiend probleem: te veel websites creëerden content met het doel om de zoekmachines te manipuleren, zonder echte waarde te bieden. Helpful content is daarentegen gericht op het direct en duidelijk beantwoorden van de gebruikersvragen. Dit alles zonder de focus op alle technische optimalisatie boven gebruiksvriendelijkheid te plaatsen.

Helpful content moet voldoen aan een aantal belangrijke criteria:

  • Het moet diepgaande kennis tonen over het onderwerp in kwestie. Daarnaast verlangt Google dat de informatie afkomstig is van een betrouwbare bron
  • Het moet de intentie van de gebruiker begrijpen en hierop inspelen. Dit kan gedaan worden door een oplossing te bieden.
  • Het moet een bevredigende ervaring bieden aan de gebruiker. Zonder dat de gebruiker verder hoeft te zoeken voor een completer antwoord.

Van keywords naar intenties

Eén van de grootste veranderingen in de overgang van SEO content naar helpful content is de focus. Waar voorheen de focus lag op het juiste zoekwoord vinden en deze integreren in je tekst, ligt nu de focus meer op de zoekintentie. Er wordt nu niet alleen meer gekeken naar het zoekwoord, maar ook de vraag achter het zoekwoord. Door content te creëren wat inspeelt op de vraag achter het zoekwoord bied je meerwaarde en zorg je voor een betere gebruikerservaring. Exact waar Google naar opzoek is.

Het belang van E-E-A-T

Bij het creëren van helpful content komt één hele belangrijke factor kijken. Google’s E-E-A-T principe. Dit staat voor Expertise, Experience, Authoritativeness & Trustworthiness. Dit model helpt de zoekmachine bepalen of de content betrouwbaar is. Ook helpt het bepalen of de content van een hoge of lage kwaliteit is. Door aan Google aan te tonen dat je een expert bent op jouw gebied, autoriteit op te bouwen met betrouwbare bronnen en door gebruikerservaringen te delen, versterk je je positie in de zoekmachines. Daarnaast versterk je ook je positie in de gedachten van je doelgroep.

Conclusie

De overgang van SEO content naar helpful content is essentieel voor iedereen die in de digitale wereld wil slagen. Het gaat tegenwoordig om het bieden van echte waarde aan de gebruiker, niet meer alleen om zoekwoorden en de technische optimalisatie. Door de focus te verleggen naar de intenties van je doelgroep, diepgaande kennis te delen en gebruiksvriendelijke content te creëren, kun je zowel je ranking, als de betrokkenheid van je publiek verbeteren.

 

Heb je vragen of opmerkingen, of ben je opzoek naar advies over de veranderingen binnen de wereld van SEO? Neem dan gerust contact met ons op! Wij kijken graag mee om gezamenlijk een oplossing te vinden.

Thom praat je graag bij!Vanuit daar kunnen wij de stap naar de online wereld beter faciliteren en raken we samen in de flow naar jouw online resultaat!maak een afspraak

Wij helpen je graag verder!

Heb je vragen of wil je vrijblijvend advies?

Ben jij toe aan de volgende stap met je bedrijf? Je website laten maken is dan niets minder dan een logisch besluit. Met Searchflow als jouw partner zorgen we ervoor dat jouw wens wordt waargemaakt, maar wel met een kritische blik. Zo behalen we samen het mooiste resultaat. Neem contact met ons op en we proberen zo snel mogelijk met jou in contact te komen om deze samenwerking te starten! 

    Wij helpen je graag verder!

    Heb je vragen of wil je vrijblijvend advies?

      Onze partners raten ons met een 9,5 op de Feedbackcompany