fbpx
Onze partners raten ons met een 9,5 op de Feedbackcompany

SEO-optimalisaties: de basis

Remco Afink
|
Leestijd: 3 minuten
scroll to explore

Het creëren van nieuwe content die voldoende websitebezoekers en leads genereert, kan een lastige opgave zijn. Voor veel marketeers en bedrijven is het een welbekende uitdaging om vernieuwend te zijn én blijven in hun content. Het optimaliseren van bestaande content is daarom een uitstekende manier om je organische groei te realiseren, zonder dat je steeds weer nieuwe content hoeft te creëren. Als je bestaande pagina’s gaat optimaliseren, is het belangrijk om te letten op een aantal basiselementen. Maar welke elementen zijn nou belangrijk en waarom? Je leest het in deze blog!

Houd rekening met je doelgroep

Als jij content gaat schrijven of optimaliseren, is het belangrijk om jezelf eerst een aantal vragen te stellen. Naar welke informatie is je doelgroep bijvoorbeeld op zoek? Welke zoektermen gebruikt je doelgroep in hun zoektocht naar deze informatie? Voor deze vragen kan je het beste een zoekwoordanalyse doen, waarin je alle mogelijk relevante zoektermen in kaart brengt. De Keyword Planner van Google is hier een geschikte tool voor. Daarnaast is het belangrijk om het doel van je webpagina in kaart te brengen. Wil je bijvoorbeeld dat je bezoekers tot actie overgaan? Probeer in dat geval je tekst kort te houden en maak gebruik van Call-To-Actions (CTA’s). Een CTA is een afbeelding of tekst waarmee je je bezoeker oproept tot het uitvoeren van een handeling. Is je content meer informatief bedoeld? Dan kan je gerust wat uitgebreider schrijven en eventueel gebruik maken van een video of infographic.

Bron afbeelding: Google Keyword Planner

Heb je duidelijk in beeld wat het doel is van je content? Mooi! Dan kan je gaan beginnen met het optimaliseren van de basiselementen. De belangrijkste basiselementen van een SEO-optimalisatie zijn:

  1. Meta data
  2. Content
  3. Headings (H-tags)
  4. Afbeelding teksten (ALT-tags)
  5. Interne linkstructuur


1. Metadata

Een belangrijke factor voor je organische vindbaarheid is de meta data. Dit is het eerste wat je (potentiële) bezoekers zien wanneer ze een zoekterm intypen in Google. Met je meta data overtuig je jouw doelgroep om je websitepagina te bezoeken. Meta data bestaat uit de URL, een meta titel en een meta omschrijving.

URL

Een geoptimaliseerde URL moet aan een aantal voorwaarden voldoen; de URL heeft een logische hiërarchie, bevat de belangrijkste zoekterm(en) en is goed leesbaar, zowel voor gebruikers als voor Google.

Meta titel

Een goede meta titel bevat het onderwerp van de pagina, is aantrekkelijk voor de gebruiker en bevat uiteraard de zoekterm waarop de pagina gevonden moet worden.

Meta omschrijving

In een meta omschrijving leg je uit wat de bezoeker kan verwachten op de pagina. Een goede meta omschrijving is niet te lang en bevat zoektermen. Je kunt je meta omschrijving extra kracht meegeven door een USP (Unique Selling Point) en een CTA (Call To Action) toe te voegen. Hierdoor springt jouw meta omschrijving uit de zoekresultaten!

2. Content

De content zelf is natuurlijk één van de belangrijkste factoren van je webpagina. Met goede content kan je jouw bezoekers voorzien van waardevolle informatie of overhalen tot het nemen van actie. Goede content bevat zoektermen die op een logische en natuurlijke manier in de tekst zijn verwerkt. Daarnaast is goede content afgestemd op de doelgroep en is het logisch opgebouwd in een inleiding, middenstuk en slot.

3. Headings (H-tags)

Headings (ook wel H-tags) zijn de koppen op je pagina. De titel van je pagina is een H1-tag. De algemene regel is dat je slechts één H1 mag gebruiken. Een goede H1-tag is belangrijk om Google jouw pagina te laten begrijpen. De koppen die daarop volgen zijn H2, H3, H4-tags etc. Zorg dat je logische H-tags gebruikt.

4. Afbeelding teksten  (ALT-tags)

Niet alleen je tekst is waardevol als het gaat om organische vindbaarheid, maar ook je afbeeldingen dragen hieraan bij. Je kunt namelijk via Google Afbeeldingen relevant verkeer naar je website halen. Omdat Google geen afbeeldingen kan lezen, kan je ALT-tags invullen. Dit is een beschrijving van de afbeelding. Zorg er altijd voor dat je ALT-tag de afbeelding beschrijft.

Interne linkstructuur

Interne links zijn verwijzingen naar andere pagina’s binnen jouw website. Als een bezoeker hierop klikt, wordt hij doorverwezen. Hiermee verhoog je de gebruikerservaring op jouw website en help je Google om door jouw website te navigeren. Zorg er voor dat je altijd verwijst naar relevante pagina’s binnen jouw website. Plaats daarnaast niet te veel linkjes, houdt het ongeveer op 2 á 3 linkjes.

Hulp bij het optimaliseren van jouw SEO-content

Bij het optimaliseren van content op de juiste manier komt veel kijken. Ben jij benieuwd naar wat goed geoptimaliseerde SEO-content voor jouw bedrijf kan betekenen en kan jij hierbij hulp gebruiken? Neem dan gerust contact met ons op. Meer weten over de laatste ontwikkelingen binnen online marketing? Houd dan onze website en de socials in de gaten!

Thom praat je graag bij!Vanuit daar kunnen wij de stap naar de online wereld beter faciliteren en raken we samen in de flow naar jouw online resultaat!maak een afspraak

Wij helpen je graag verder!

Heb je vragen of wil je vrijblijvend advies?

Ben jij toe aan de volgende stap met je bedrijf? Je website laten maken is dan niets minder dan een logisch besluit. Met Searchflow als jouw partner zorgen we ervoor dat jouw wens wordt waargemaakt, maar wel met een kritische blik. Zo behalen we samen het mooiste resultaat. Neem contact met ons op en we proberen zo snel mogelijk met jou in contact te komen om deze samenwerking te starten! 

    Wij helpen je graag verder!

    Heb je vragen of wil je vrijblijvend advies?

      Onze partners raten ons met een 9,5 op de Feedbackcompany