Open AI heeft een nieuwe functie gelanceerd, SearchGPT, een AI-gedreven zoekmachine. SearchGPT is op dit moment nog een prototype, deze wordt getest door maximaal 10.000 gebruikers. OpenAI meldt dat het prototype van de zoekfunctie is ontworpen om de kracht van alle AI-modellen te combineren met informatie van het web, zodat het snelle en actuele antwoorden kan bieden met duidelijke en relevante bronnen. Ondanks dat het prototype een test is, is het de bedoeling dat OpenAI de beste functies in de toekomst rechtstreeks in ChatGPT wil integreren.
Mocht het zijn dat SearchGPT even groot gaat worden als Google, dan zal dit de manier waarop SEO en SEA marketeers werken ingrijpend veranderen. Volgens De Zeeuw van Frankwachting zal dit niet direct het geval zijn, omdat de Google shopping omgeving een enorme prominente stijging heeft gehad in de afgelopen jaren. Maar ook de lokale vindbaarheid zoals Google Maps, zit nog niet verwerkt in Search GPT.
De impact op SEO
De impact wat SearchGPT mogelijk in de toekomst gaat veroorzaken voor SEO- marketeers, is dat het zoekalgoritme zal veranderen. Doordat SearchGPT het vermogen heeft om context en intentie achter zoekopdrachten te begrijpen. Is niet alleen sleutelwoordgericht meer genoeg. De SEO-marketeer zal moeten begrijpen welke specifieke informatiegebruikers zoeken in verschillende contexten en de content moet aangepast worden om te voldoen aan de verwachtingen en intenties van de gebruikers. Doordat SearchGPT de gebruikservaring benadrukt, zullen websites niet meer alleen geoptimaliseerd moeten worden voor zoekmachines, maar dienen ook naadloos te passen in de gebruikservaring. Doordat SearchGPT een samenvatting geeft van wat de hele webpagina bevat, zullen er minder klikken plaats gaan vinden naar de website. Het is van belang dat de SEO-marketeer kritisch de optimalisaties blijft uitvoeren. Hoe relevanter de informatie is, deste meer kans er is dat de website wordt vertoond in SearchGPT.
Impact op SEA
De introductie van SearchGPT door OpenAI kan een aanzienlijke impact hebben op zoekmachine-advertenties (SEA). SearchGPT biedt directe en relevante antwoorden vanuit het web, wat de gebruiker kan ontmoedigen om door te klikken naar adverteerderswebsites. Dit kan leiden tot een lagere klikfrequentie en minder websiteverkeer. Adverteerders zullen hun strategieën moeten aanpassen om zichtbaar te blijven in deze nieuwe omgeving. Bovendien kan de toegenomen relevantie en precisie van SearchGPT de concurrentie om zoekwoorden beïnvloeden, wat mogelijk de kosten per klik verhoogt.
Conclusie
De introductie van SearchGPT door OpenAI belooft een aanzienlijke impact te hebben op SEO en SEA. Voor SEO moeten marketeers zich aanpassen aan een zoekalgoritme dat context en intentie beter begrijpt, waardoor content niet alleen sleutelwoordgericht moet zijn, maar ook moet voldoen aan de gebruikersverwachtingen en -ervaringen. Dit kan leiden tot minder klikken naar websites, wat de relevantie van de informatie nog belangrijker maakt. Voor SEA kan SearchGPT de klikfrequentie en het websiteverkeer verminderen door directe antwoorden te bieden, waardoor adverteerders hun strategieën moeten aanpassen om zichtbaar te blijven en mogelijk hogere kosten per klik moeten accepteren door de verhoogde concurrentie om zoekwoorden.
Merk je dat deze veranderingen al invloed hebben op je SEO of SEA marketingstrategieën? Wij kijken graag vrijblijvend mee om samen een oplossing te vinden. Neem gerust contact met ons op!