AVG
Het doel van de Europese Dag van de Privacy is om mensen te informeren over hun privacy rechten en tegelijkertijd organisaties aan te sporen beter om te gaan met de persoonsgegevens en de bescherming hiervan te verbeteren. Europa maakt gebruik van de AVG wet, oftewel de Algemene Verordening Gegevensbescherming, deze wet is vanaf 25 mei 2018 geldig voor de gehele Europese Unie. Hierin zijn de belangrijkste regels voor de omgang van de persoonsgegevens vastgelegd.
Deze wet is bijna 4 jaar geleden ingevoerd, maar voor vele blijft het nog altijd een “grijs gebied”, welke data mag je wel of niet gebruiken? En welke voorwaarden horen daarbij?
Recente voorbeelden van privacy
Een heel recent voorbeeld wordt gegeven in onze vorige blog over Google Analytics en AVG. Hierin zien we zelfs dat de grootste spelers het niet altijd op orde hebben qua privacy. Ben je benieuwd of jouw Google Analytics privacyvriendelijk is of hoe je die privacyvriendelijk kan maken? Bekijk dan onze checklist online.
Een ander goed voorbeeld is Mailchimp. In juli 2020 werd er geconcludeerd dat de bescherming van persoonsgegevens in de VS ernstig tekortschiet, ondanks het Privacy Shield. Mailchimp geeft aan dat ze plannen hebben om een EU datacenter te vestigen. Ze verwachten ten minste één datacenter te hebben in de EU, in 2022.
Wij gaan ervanuit dat alle grote giganten zoals Google en Mailchimp een oplossing voor deze problemen gaan vinden. Nog regelmatig verschijnen er berichten zoals bovenstaande voorbeelden in de media. Wil je nou voorkomen dat deze negatieve berichten over jouw organisatie gaan? Wij helpen je graag!