Customer Journey

Veel organisaties starten hun online marketing met een concrete vraag: “Kunnen jullie een campagne opzetten voor product X?” Of: “We willen beter zichtbaar zijn in Google.” Logische vragen, maar zonder een goed begrip van de doelgroep en hun gedrag, blijft zo’n campagne vaak hangen in aannames. Wat ontbreekt? Een uitgewerkte customer journey.

scroll to explore

Van doelgroep naar gedrag: waarom een klantreis essentieel is

Het in kaart brengen van de klantreis (customer journey) is geen overbodige luxe, maar een cruciale eerste stap. Wie zijn je doelgroepen, waar bevinden ze zich online en hoe oriënteren zij zich? Bij Searchflow starten we elk online marketing traject met een grondige analyse van de doelgroep. We brengen persona’s in kaart, gebruiken interviews, data en gedragsanalyses om een compleet beeld te krijgen.

 

Vervolgens vertalen we dit naar het SEE-THINK-DO-CARE model van Google. Dit model biedt structuur: het helpt ons begrijpen hoe potentiële klanten denken, zoeken en beslissen — en hoe wij daar op het juiste moment met de juiste boodschap op kunnen inspelen.

Het SEE-THINK-DO-CARE model toegepast

Het model verdeelt de klantreis in vier fasen:

  • SEE: De doelgroep heeft nog geen koopintentie, maar je wilt wel op hun radar verschijnen.

  • THINK: De doelgroep overweegt een aankoop, maar oriënteert zich nog breed.

  • DO: De doelgroep staat op het punt om een keuze te maken.

  • CARE: De doelgroep is klant geworden en je wilt ze behouden en activeren.

1. SEE-fase

Doel: Zichtbaarheid en interesse wekken.

Content: Inspirerende video's, social posts, blogs met trends of herkenbare pijnpunten.

Kanalen: LinkedIn, Instagram, YouTube, Display advertising.

2. THINK-FASE

Doel: Informatie bieden en overweging sturen.

Content: Vergelijkingsartikelen, whitepapers, klantverhalen, webinars.

Kanalen: SEO-geoptimaliseerde landingspagina's, LinkedIn-campagnes, e-mailfunnels.

3. DO-fase

Doel: Conversie stimuleren.

Content: Duidelijke CTA's, productdemo's, kortingsacties, testimonials.

Kanalen: SEA, remarketing, conversiegerichte landingspagina's.

4. CARE-fase

Doel: Loyaliteit en herhaalaankopen stimuleren.

Content: Exclusieve content, klantcommunity, nazorg-mails, feedbackverzoeken.

Kanalen: E-mailmarketing, retargeting, closed social groups.

cases
Samenwerkingen om trots op te zijn
Een moderne website die betrouwbaarheid uitstraalt
DICLaadsystemen.nl is de specialist op gebied van laadoplossingen. Zonder gedoe, zonder verrassingen, en met het vertrouwen dat het klopt, technisch én praktisch. Zij helpen bedrijven, vve’s en particulieren aan betrouwbare laadoplossingen.
Een conversiegerichte webshop met tegelijkertijd meerdere keuzehulpen
Tackerplein.nl is de specialistische groothandel in pneumatische tackers, compressoren en bevestigingsmaterialen. Ze bereiken de zakelijke en particuliere markt in heel Nederland en België. Door hun brede aanbod weten ze voor elke gebruiker een bijpassende tacker te vinden.
Een moderne en deskundige website dat kennis uitstraalt over lichttherapiebrillen
Lichttherapiebril.nl is de autoriteit op gebied van lichttherapiebrillen binnen Nederland en België. Met de keuzehulp kan nu een elke gebruiker een geschikte lichttherapiebril vinden afgestemd op zijn of haar wensen.
Een nieuwe website met een modern en uitnodigend design maar met persoonlijk karakter
Rutjes Paardenboxen is dé specialist op het gebied van paardenboxen, omheiningen en complete stalinrichtingen. Hun persoonlijke benadering en oog voor detail maken hen een betrouwbare partner voor iedere paardenliefhebber en professional.
Searchflow helpt Preps24 groeien met maatwerk en gerichte online optimalisatie
Preps24 biedt een breed assortiment dagelijkse benodigdheden met gedetailleerde productinformatie en betrouwbare adviezen, zodat klanten de beste keuze kunnen maken voor hun persoonlijke zorgbehoeften.
Searchflow helpt Verslavingscoach Twente groeien met een persoonlijke aanpak en effectieve online strategieën
Verslavingscoach Twente biedt begeleiding en interventies voor mensen met verslavingsproblemen. Met een persoonlijke aanpak werken ze samen met cliënten en hun naasten aan herstel en een nieuwe start
Van strategie naar actie

Zo’n traject resulteert bij ons meestal in een strategisch document van 20 tot 30 pagina’s. Geen theoretisch rapport, maar een concreet actieplan. We koppelen persona’s aan fases, benoemen contentvormen en kanalen per fase en leggen zo een glasheldere basis voor alle campagnes. Het gevolg? Hogere relevantie, betere conversie en efficiëter inzet van budget.

Om te blijven werken volgens ons eigen gedachtengoed hebben we een aantal basis spelregels opgesteld: ambitie, synergie en techniek. Onze randvoorwaarden om het spel van online marketing eerlijk, efficiënt en gedreven te kunnen spelen.

Onze andere diensten

Strategie

Het is belangrijk dat jij niet blindelings aan de slag gaat nu je een website hebt laten maken. Door een sterke strategie neer te zetten, zorg jij ervoor dat je altijd een vangnet hebt om op terug te vallen. In een strategie analyseren we je huidige situatie, waarop we een plan baseren dat perfect past bij jouw doelstellingen. Deze strategie kan bestaan uit verschillende online marketing diensten, die allemaal passen binnen jouw budget. Natuurlijk wordt een strategie altijd in overleg gemaakt met onze klanten. 

Online marketing

Je website staat – nu is het tijd om je doelgroep te benaderen en online rendement te genereren. Hiervoor kunnen wij onze online marketing diensten inzetten. Met onze online marketing diensten maken we gebruik van alle relevante kanalen voor het behalen van jouw doelstellingen. Hierbij kun je denken aan een goede positie in Google met SEO, pakkende advertenties via Google Ads of spraakmakende visuals via social media. We adviseren je graag over welke diensten we zouden inzetten in jouw situatie, maar horen ook vooral graag waar jouw wensen precies liggen.

Thom praat je graag bij!Benieuwd welke mogelijkheden er met jouw bedrijf zoal zijn? Kom in contact en neem de mogelijkheden door met ons! maak een afspraak