1. Focus op ‘’EAT’’
In 2021 hebben we een flink aantal algoritme-updates voorbij zien komen. Zo zagen we in april de Product Reviews Update voorbij komen, kregen we te maken met de June 2021 Core Update en werd ook de langverwachte Page Experience Update uitgerold.
Als we deze updates bekijken, zien we dat de focus voornamelijk op de ‘’EAT’’ (Expertise, Authority en Trust) principes ligt. Deze ‘’EAT’’ principes zijn een maatstaf van de betrouwbaarheid van jouw website en zijn momenteel één van de belangrijkste ranking factoren. Websites die een meerwaarde bieden voor hun bezoekers, zullen een stapje voor hebben.
De verwachting is dat deze trend zich door zal zetten in 2022. Het is dan ook belangrijk om unieke en relevante content te schrijven. Kopieer je content dus niet zomaar van een concurrent, maar ga zelf op onderzoek uit.
2. Het toenemende belang van AI op SEO
Door AI (kunstmatige intelligentie) verandert de manier waarop men online content consumeert. Door dit algoritme krijgen we dingen te zien die we interessant vinden, geheel op basis van ons online gedrag. Kunstmatige intelligentie zal een steeds grotere rol gaan spelen in ons leven en zal steeds meer taken van ons overnemen, waardoor we tijd overhouden voor andere dingen.
Google gebruikt AI om de menselijke taal nog beter te begrijpen. In een recente update werd het deep learning algoritme gelanceerd. Dit algoritme is vooral gericht op zoekopdrachten die worden geformuleerd in natuurlijke taal, zoals voice search. Hier kan je op inspelen door te focussen op langere zinnen als zoekterm. Waar men normaal gesproken korte zoekopdrachten intypt op het toetsenbord, zijn ze juist geneigd om langere zinnen uit te spreken wanneer ze met hun stem een zoekopdracht uitvoeren.
3. Core Web Vitals
Het was de grootste algoritme update van Google in 2021 en ook in 2022 zal het van grote invloed zijn op je organische resultaten: de Page Experience Update. Page Experience laat onder andere zien hoe gebruiksvriendelijk je website is, op desktop maar zeker ook op mobiel. Met deze algoritme update zijn er drie nieuwe statistieken toegevoegd, de Core Web Vitals. Deze statistieken meten de snelheid, responsiviteit en visuele stabiliteit van een webpagina.
De drie Core Web Vitals zijn:
- Largest Contentful Paint (LCP);
- First Input Delay (FID);
- Cumulative Layout Shift (CLS);
Afbeelding bron: Google
In Google Search Console kan je zien welke URL’s van je website goed scoren op de Core Web Vitals en welke aan verbetering toe zijn. Vervolgens kan je in PageSpeed Insights zien welke punten je kunt verbeteren.
4. Mobielvriendelijkheid
Uit onderzoek is gebleken dat ongeveer 72% van alle internetgebruikers het internet zullen gebruiken op een mobiel apparaat in 2025. Dit betekent dat het steeds belangrijker wordt om je website mobielvriendelijk in te richten, aangezien de kans groot is dat ook jouw doelgroep je website voornamelijk bezoekt op een mobiel apparaat. De effectiviteit van je mobiele website kan je testen met deze gratis tool van Google.
5. Video’s krijgen meer aandacht
Door de verbeterde machinelearning-technologie van Google zal de zoekmachine steeds beter in staat zijn om de inhoud van video’s te begrijpen. Hierdoor zullen de zoekresultaten in de toekomst waarschijnlijk steeds meer video’s bevatten. Niet alleen zullen video’s worden getoond die over een specifieke zoekopdracht gaat, maar ook video’s die qua inhoud breder zijn, zullen worden getoond. Deze geven dan op een bepaald moment antwoorden op je zoekopdracht.
Inspelen op de SEO trends van 2022
Om je organische vindbaarheid te blijven vergroten, is het van groot belang om de trends op het gebied van SEO nauwlettend in de gaten te houden. Hierdoor speel je tijdig in op de ontwikkelingen en heb je juist profijt van de Google algoritme updates.
Wil jij jouw online vindbaarheid vergroten en ben je benieuwd wat we voor jou kunnen beteken? Neem dan gerust contact met ons op. Meer informatie over de laatste ontwikkelingen binnen online marketing? Houd onze blog in de gaten!