Wat doet een Google Discovery Ads
Zoals eigenlijk de naam al zegt zorgen advertenties binnen Discovery Ads vooral voor bekendheid en vindbaarheid. Zo zijn de advertenties te vinden in de Google Discover feed, de YouTube homepagina en in je Gmail inbox. Daarnaast zijn er twee verschillende soorten advertenties, later hierover meer. Net zoals Google Display campagnes kun je targetten op verschillende doelgroepen op basis van wie ze zijn, interesses, in-market, remarketing en zelfs je eigen aangepaste doelgroepen. Verder gebruikt Google zijn eigen algoritmes (machine-learning) om te bepalen welke advertentie jij te zien krijgt en waar je hem te zien krijgt.
Verschillende soorten
Er bestaan binnen de Google Ads campagne twee soorten Discovery advertenties. Een normale Discovery-advertentie en de Discovery-carrouseladvertentie;
- De Discovery advertentie bestaat uit afbeeldingen, een logo, maximaal vijf koppen en beschrijven en een bedrijfsnaam. Door deze input van verschillende afbeeldingsafmetingen, koppen en beschrijven is het een responsieve advertentie die ervoor zorgt dat de advertentie in alle discovery-indelingen wordt weergegeven.
- De Discovery-carrouseladvertentie is net even wat anders. Hierbij kun je maar één kop ingeven (maximaal 40 tekens i.p.v. de standaard 30 tekens), één beschrijving en een bedrijfsnaam. Naast de tekstinput wordt ook van je verlangt dat je minimaal twee dia’s gaat toevoegen en een logo. Elke, zogeheten, dia bevat zijn eigen afbeelding, kop en uiteindelijke URL. Het resultaat is dan ook een advertentie waarin je kunt sliden tussen de verschillende afbeeldingen en elke dia zijn eigen URL kan bevatten.
Door de verschillende afmetingen worden Discovery-advertenties vaker worden vertoond dan de Discovery-carrouseladvertentie. Toch biedt de Discovery-carrouseladvertentie wel mogelijkheden die we eerder nog niet tot onze beschikking hadden. Je kunt namelijk in één advertentie meerdere aspecten van je organisatie onder de aandacht brengen met allemaal een eigen afbeelding en landingspagina. Op deze manier krijgt de bezoeker een veel beter beeld van een organisatie dan wanneer er slechts één afbeelding getoond wordt. Dit kan vooral handig zijn als je een eerdere websitebezoeker wilt overhalen voor een aankoop of een offerteaanvraag. Je kunt namelijk als doelgroep remarketing instellen en dan kun je die websitebezoeker toch net iets meer laten zien dan in een normale situatie.
Onze bevindingen
We zien dat het bereik van de Discovery Ads erg groot is, dit komt natuurlijk doordat de advertentie nu (bijna) overal kan opduiken. Wel blijkt dat dan vooral de Discovery-advertentie vertoond wordt, veel minder vaak zien we de Discovery-carrouseladvertentie. Daarnaast zien we dat beide advertenties over een vrij lage CPC bevatten van maximaal €0,10 met een CTR van rond de 1%, waarbij de CTR bij Discovery-advertentie iets boven de 1% zit en bij Discovery-carroussel er iets onder. Dit maakt het goedkoop om te adverteren om bekendheid en zichtbaarheid te creëren. Echter maakt dit het weer minder geschikt om bezoekers te stimuleren om over te gaan tot een aankoop. Wel kun je dus voor een relatief goedkoop bedrag een (hele) grote doelgroep bereiken. Wij raden het dan ook vooral aan bij ondernemingen die (online) opzoek zijn naar bekendheid of herkenbaarheid. Voor een klein bedrag kun je dan al snel gevonden worden.
Benieuwd of het ook interessant is voor jou? Schakel één van onze specialisten in en laat je adviseren!