Wat is een GTIN- nummer?
GTIN betekent in het Engels: Global Trade Identification Numer, in Nederland beter bekend als het EAN- nummer. Ieder GTIN- nummer is een uniek 14- cijferig nummer dat wordt gebruikt om artikelen, producten en diensten te identificeren. Momenteel wordt GTIN alleen gebruikt in barcodes. Er zijn vijf verschillende soorten GTIN- nummers:
- UPC
- EAN
- ITF-14
- UCC/EAN Code 128
- GS1 Databar
Het is in de praktijk gebleken en tevens bewezen dat het toevoegen van EAN- nummers aan een Google Shopping- feed zorgt voor verbeterde prestaties in verkoop van producten. Daar wil je natuurlijk van profiteren.
Je vraagt je vast af waarom EAN- nummers in jouw Google Shopping feed van invloed kunnen zijn op de verkopen en waarom deze nieuwe update belangrijk is voor jouw bedrijf.
Waarom is het belangrijk om deze aanpassing door te voeren en hoe helpt het jouw bedrijf?
Allereerst kan Google jouw producten herkennen wanneer je EAN- nummers toevoegt aan jouw Google Shopping- feed. Dit geeft Google de mogelijkheid om Shopping resultaten goed te organiseren en de gebruiker die op zoek is naar jouw producten de best mogelijke ervaring te bieden. Zoals gezegd is het bewezen dat het toevoegen van EAN- nummers aan de Shopping feed zorgt voor betere prestaties en verkopen voor de betreffende producten. Hier wil je dus absoluut gebruik van maken.
Onderstaand vind je een aantal quotes van Google met betrekking tot de verbeteringen die je kunt verwachten wanneer je gebruik maakt van EAN- nummers in je productfeed.
Meer zichtbaarheid
“Correcte EAN- nummers zorgen ervoor dat jouw producten beter onder de aandacht worden gebracht bij potentiele klanten. Wij hebben geconstateerd dat producten die met EAN overeenkomen met de Google- productcatalogus tot meer dan 40% extra klikken krijgen dan producten die niet overeenkomen.
Betere targetting
Correcte EAN- nummers helpen ons om jouw producten te laten zien aan de meest relevante en meest geïnteresseerde consumenten, wat zorgt voor een verbeterde conversie ratio. Op basis van onze statistieken en analyses onder 50 verschillende bedrijven, blijkt dat adverteerders met EAN- nummers in productfeeds een verbeterde conversie ratio hebben van gemiddeld 20%.
Meer advertentie indelingen
Naast de Google Shopping advertenties zijn de EAN- nummers ook van invloed op verbeterde product informatie in Google.nl en bijvoorbeeld op mobiele toestellen.
Zoals je hebt kunnen lezen mis je veel interessante kansen en mogelijkheden wanneer je geen EAN- nummers gebruikt in je Google Shopping- feed. Vanaf 16 mei aanstaande zal je in ieder geval gaan profiteren van het bovengenoemde, aangezien het dan verplicht wordt om EAN- nummers op te nemen in je Google Shopping productfeed. Zorg er daarom voor dat je op tijd start met de noodzakelijke aanpassingen.
Wat gebeurd er als ik geen gebruik maak van EAN- nummers?
Wanneer je geen gebruik maakt van EAN- nummers heb je eigenlijk twee verschillende opties:
Optie 1:
Er zijn verschillende websites waar je eenvoudig EAN- nummers kunt bestellen voor al jouw producten. Zodra je EAN- nummers hebt besteld, is het erg belangrijk om jouw Google- shopping feed bij te werken. Wanneer dit is geregeld hoef je je geen zorgen meer te maken dat jouw Google shopping producten op 16 mei door Google worden afgekeurd.
Optie 2:
Optie 2 is een optie die wij eigenlijk niet aanraden, namelijk; stoppen met Google Shopping advertenties.
Besef je goed dat het gebruik van (GTIN) EAN- nummers eigenlijk geen optie is, maar een absolute vereiste. In ieder geval vanaf 16 mei 2016. Als je bovenstaande informatie links laat liggen, dan zullen jouw Google Shopping advertenties over een aantal weken worden afgekeurd en niet meer worden weergegeven in Google.
Kom je er zelf niet uit en heb je hulp nodig bij het bijwerken van jouw Shopping feed? Neem dan snel contact met ons op. Wij helpen je graag verder!