De basis van een goede advertentie banner
De kunst is om jouw doelgroep te verleiden om op de banner te klikken, zonder daarbij echt heel opdringerig over te komen. Om dit voor elkaar te krijgen, zul je keuzes moeten maken. Dit begint eigenlijk al bij de basis: wat is het doel van de campagne? Wie wil je bereiken en welke boodschap wil je communiceren? Daarnaast zijn er op bannerniveau ook verschillende keuzes te maken; in welke formaten maak je jouw banner advertenties? Welke kleuren gebruik je en hoe ziet jouw call to action eruit? En zo zijn er nog wel meer vragen te beantwoorden. In dit blog geven we je een aantal tips die helpen bij het maken van een succesvolle advertentie banner.
Een goede advertentie banner begint bij de basis en die bestaat uit drie onderdelen:
- Het logo van jouw organisatie of merk;
- Het aanbod – met een goed aanbod trek je de aandacht van de doelgroep;
- De call to action – is meestal het opvallendste deel van de banner welke de bezoeker verleidt om te klikken;
Helaas is er niet één speciale formule waarmee jij de perfecte advertentie banner maakt en keer op keer een verbluffend resultaat haalt. Wel hebben wij een aantal tips die je helpen om je banner zo effectief mogelijk in te richten.
#1 Ken je doelgroep
Als je jouw doelgroep wilt aanspreken en verleiden om te klikken, is het belangrijk om te weten wie je doelgroep is; voor wie maak jij je banner eigenlijk?
#2 Stel doelen
Om een succesvolle campagne te draaien moet er sprake zijn van een doelstelling. Wanneer je weet welke groep mensen je wilt bereiken, kun je ook bepalen wat je wilt dat ze doen. Wat wil je bereiken? Wil je kennis verspreiden over een bepaald product? Of wil je de verkoop van een product verhogen? Wil je dat ze een demo aanvragen? Kortom; bedenk goed wat jouw doel is. Op het moment dat je de doelstelling helder hebt, is de stap naar daadwerkelijk ontwerpen van de banner een stuk gemakkelijker!
#3 Statisch of geanimeerd?
Ga je voor een interactieve banner met beweging? Ga dan voor HTML5 en GIF. Liever een statische banner? Dan kun je banner opmaken in JPG of PNG.
#4 Denk goed na over beeldgebruik
Display advertising draait niet alleen om een mooi ontwerp, het aantal kliks of de kosten per klik. Het draait vooral om emotie. Emotie speelt namelijk een grote rol in de beslissingen die we nemen. Met goede vormgeving kan deze emotie losgemaakt worden. Dat houdt in dat er goed nagedacht moet worden over het kleurgebruik, lettertypes én beeldmateriaal. Zorg ervoor dat de aandacht uit gaat naar de juiste elementen!
#5 Kleurencontrast
Kleurgebruik heeft invloed op het klikgedrag van mensen. Wanneer je gebruik maakt van contrasterende kleuren, zorg je ervoor dat je bepaalde onderdelen van je banner laat opvallen. Zorg ervoor dat de call to action button het belangrijkste contrasterende element van de advertentie banner is.
#6 Tekstgebruik
Tekst is ook een heel belangrijk onderdeel van een goede advertentie banner. De tekst maakt namelijk duidelijk wat er gaat gebeuren als er op de banner geklikt wordt. Tip: ga er nooit zomaar vanuit dat mensen direct weten waar je het over hebt. Gebruik duidelijke taal die je doelgroep aanspreekt en verleidt om op de button te klikken. ‘Klik hier’ raden we af om op de button te zetten. Wees specifiek en maak duidelijk wat er gebeurt: bijvoorbeeld ‘download …’, ‘bestel nu’ etc.
De juiste mix voor de perfecte advertentie banners
Zoals gezegd bestaat er dus niet één speciale formule die je iedere keer kunt toepassen om de perfecte advertentie banner te maken. Uiteindelijk komt het er op neer dat je je doelgroep moet kennen, de juiste vormgeving moet toepassen, een aantrekkelijk aanbod doet en dat jouw banner op het juiste moment én op de juiste plek door de juiste mensen gezien wordt.
Heb je nog vragen over het opzetten van een banner campagne? We vertellen je er graag meer over! Neem dan contact met ons op!