Snel, sneller, snelst

Snel, sneller, snelst | Searchflow
26mrt '15

Snel, sneller, snelst

Wachten is nooit leuk en het duurt bijna altijd lang om op iets of iemand te wachten. Een trage website zorgt bij bezoekers altijd voor negatieve reacties en de meeste bezoekers zullen in de toekomst ook niet snel terugkomen op de website. Gelukkig zijn de websites tegenwoordig allemaal een stuk sneller te bezoeken. Dit heeft te maken met het feit dat mensen thuis een snellere internetverbinding hebben, maar ook de websites zelf zijn sneller geworden.

Als het nu te lang duurt voordat een website geladen is, klikken heel veel potentiële bezoekers alweer weg en gaan ze op zoek naar een alternatief. Er zijn voldoende alternatieven en dat is voor de potentiële bezoeker genoegn reden om verder te kijken. De snelheid van de website speelt dan ook een belangrijke, al dan niet essentiële, rol bij de belevenis van de bezoeker.

Twee belangrijke redenen voor een snelle website

Er zijn twee hele belangrijke redenen waarom een website snel moet laden en prettig moet werken. Ten eerste vindt de gebruiker dit prettig. Ten tweede; Google vindt een website die snel laadt interessanter. De eerste reden moet eigenlijk al reden genoeg zijn, want de bezoekers zijn potentiële klanten, afnemers of geïnteresseerden in uw bedrijf, dienst of product. In de regel geldt dat een webpagina niet langer mag laden dan drie seconden. Bezoekers vinden twee seconden acceptabel, maar bij drie seconden wordt al overwogen om een alternatief op te zoeken. Een trage website kan zorgen voor een conversiedaling en dat wil iedereen vermijden.

De tweede reden is eveneens van belang. Google kijkt namelijk naar de snelheid van websites. De zoekmachine neemt de snelheid van een website mee in het rangschikken van de website in de zoekresultaten. Een website met een korte laadtijd wordt beter gerangschikt dan langzame websites. De tijd voor het volledig renderen van plaatjes en teksten op één pagina heeft geen correlatie met de organische positie. De Time-To-First-Byte (TTFB), heeft wel invloed op ranking in Google. TTFB is het moment tussen het openen van een pagina en het moment dat de server van de website data verstuurd naar de bezoeker.

Conclusie website snelheid

Een snelle website scoort beter bij bezoekers én in Google. De laadtijd van een website heeft duidelijk invloed op de gebruikerservaring. Mede hierdoor speelt de laadtijd van een website ook voor Google een belangrijke rol. Daarbij komt kijken dat een snelle website positieve invloed heeft op de conversie. Het is zaak om de snelheid van de website voortdurend in de gaten te houden. Als de snelheid van een website tegenvalt, is het belangrijk om niet af te wachten maar direct actie te ondernemen.

Wat kan SearchFlow voor u betekenen

SearchFlow is gespecialiseerd in het optimaliseren van websites, waarbij ook de nodige aandacht wordt geschonken aan de snelheid van een website. In overleg met u kunnen wij voor u de website optimaliseren waardoor de laadtijd wordt versneld. Mocht dit niet baten dan kunnen wij onderzoeken waardoor de website een lange laadtijd kent. Bij sommige websites helpt het optimaliseren al voldoende, terwijl andere websites moeten verhuizen naar een nieuwe hoster of server.

Neem vrijblijvend contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden.

Gerelateerde berichten