SEO trends waar je in 2018 rekening mee moet houden

SEO trends 2018 | Searchflow
06dec '17

SEO trends waar je in 2018 rekening mee moet houden

Het jaar 2017 is voorbij gevlogen en inmiddels is de drukke decembermaand alweer aangebroken. Dit betekent dat bedrijven en online marketeers de balans gaan opmaken en de strategie voor het volgende jaar gaan bepalen. Waar liggen de mogelijkheden en welke SEO trends moeten we goed in de gaten houden? In 2017 zijn er een aantal SEO trends naar voren gekomen, welke volgens ons in 2018 een nog prominentere rol gaan spelen.

SEO strategie in 2018

Google laat weten dat de gebruikerservaring (user experience) op je website in 2018 nog veel belangrijker gaat worden. De focus op je website moet absoluut bij de bezoeker liggen en het is onverstandig om je website alleen maar te optimaliseren voor Google. Een goede gebruikerservaring op je website zorgt ervoor dat de bezoeker langer op je website blijft en meer pagina’s bekijkt. Hierdoor merkt Google dat een website interessant is voor bezoekers wat voorrang kan geven aan je website op andere websites in de zoekresultaten. Enkele punten die ervoor zorgen dat je een goede user experience op je website hebt zijn een goede website snelheid, relevante content, goede navigatiestructuur en uiteraard een mobielvriendelijke website als de website op een mobile device wordt bezocht.

Linkbuilding

Linkbuilding is al jaren één van de meest belangrijke ranking factoren voor Google en dit zal in 2018 niet anders zijn. Het is daarom belangrijk om ook in 2018 een goede linkbuilding strategie op te zetten waarbij de focus ligt op het vinden van kwalitatieve en relevante backlinks die ervoor zorgen dat je autoriteit opbouwt in de niche waarin je actief bent. Het hebben van een gevarieerd en natuurlijk linkprofiel zal bijdragen bij aan een goede ranking in de organische zoekresultaten van Google.

Voice search technologie

De voice search technologie is in 2017 echt doorgebroken en Google geeft aan dat 20% van alle zoekopdrachten tegenwoordig al via voice search gebeurt. iPhone gebruikers kunnen vragen stellen aan de digitale assistent Siri die vervolgens automatisch op zoek gaat naar antwoorden in Google. De verwachting is dat het aantal zoekopdrachten in Google via voice search in 2018 gaat toenemen. Om hier rekening mee te houden in je SEO strategie is het verstandig om veel gebruik te maken van long-tail keywords en synoniemen in je website content.

Voice Search Searchflow

Featured snippets

De populariteit van featured snippets is het afgelopen jaar enorm toegenomen en de concurrentie voor een plek op de nummer ’0’ positie van de SERP (Search Engine Result Page) is hevig geworden. Een featured snippet komt dus helemaal bovenaan de zoekresultaten te staan en meestal wordt er in de ‘answer box’ antwoord gegeven op een vraag die de gebruiker stelt. Het is dus verstandig om af en toe een pagina op je website toe te voegen (bijvoorbeeld een blog of kennisbank) waarin je antwoord geeft op een vraag, om een goede kans te maken dat jouw website op de nummer 0 positie van de zoekresultaten vermeld wordt. Het is nog niet helemaal duidelijk hoe het zoekalgoritme van Google op dit gebied te werk gaat, maar dat het een goede kans is om meer traffic naar je website te generen in 2018 staat buiten kijf.

Mobile-first index, visual search & RankBrain

Uit verschillende studies is gebleken dat 58% van al het website verkeer afkomstig is van mobile devices. Het is dan ook van groot belang om je als bedrijf in 2018 zeker blijft richten op mobiele optimalisatie, vooral in combinatie met het optimaliseren van je website op het gebied van voice search.

Visual search is de nieuwste trend op het gebied van SEO. Het internet wordt steeds meer visueel georiënteerd en grote internationale tech-bedrijven zijn al bezig met de implementatie van ‘visual search engines’. Hoe dit zich verder gaat ontwikkelen houden we voor je in de gaten.

Google RankBrain is een nieuw signaal dat Google gebruikt om moeilijke zoekopdrachten van gebruikers beter te begrijpen en RankBrain bepaalt ook deels welke plek de zoekresultaten krijgen in de SERP. RankBrain is een zelflerend systeem dat patronen kan signaleren en eigen inzichten kan ontwikkelen en werkt op basis van artifcial intelligence (machine learning). Wat de gevolgen van RankBrain op het gebied van SEO zullen zijn zal de toekomst moeten uitwijzen.

Mobile Search Searchflow

Veel kansen en mogelijkheden

Naar het schijnt, wordt het weer een interessant jaar op het gebied van SEO in 2018. De traditionele SEO technieken zullen nog steeds een grote rol spelen in het volgende jaar en met de opkomst van voice search zullen de nieuwe trends ook belangrijk zijn om rekening mee te houden bij het bepalen van je SEO strategie voor 2018. Tegenwoordig zijn er meerdere manieren om traffic naar je website te genereren. Betaalde advertenties (SEA) kunnen ervoor zorgen dat je op korte termijn bovenaan de zoekresultaten van Google komt te staan en zijn zeer effectief in combinatie met een goede SEO strategie.

Wil je hulp bij het bepalen van je online marketing strategie voor 2018? Neem dan contact op met Searchflow. Ons team van online marketing specialisten staat voor je klaar!

Gerelateerde berichten