Pinterest Advertising nu ook in Nederland!

Pinterest advertising
05apr '19

Pinterest Advertising nu ook in Nederland!

Pinterest advertising

Adverteren op Pinterest; het duurde even maar ook in Nederland kunnen we eindelijk van start gaan met adverteren op Pinterest. Vanaf 4 april is Pinterest Ads namelijk opengesteld voor alle Nederlandse zakelijke accounts. En dat is natuurlijk fantastisch nieuws voor veel markten, want Pinterest is populairder dan ooit te voren! Het is na Instagram het snelst groeiende social media platform in Nederland. Het aantal dagelijks actieve Pinterest gebruikers in Nederland steeg het afgelopen jaar dan ook met maar liefst 25%. Momenteel maken er in Nederland al 3,5 miljoen personen gebruik van het wereldbekende digitale prikbord. De meeste ‘pinners’ gebruiken Pinterest als bron van inspiratie. Denk hierbij aan inspiratie op allerlei gebieden zoals wonen, koken, kleding, reizen, klussen en vele andere. Voor veel consumenten maakt Pinterest dan ook een belangrijk onderdeel uit van het oriëntatie proces bij een aankoop. Zeer relevant voor adverteerders dus! Ook zo benieuwd naar de mogelijkheden van Pinterest adverteren? Je leest het in deze blog.

Hoe werkt Pinterest Advertising dan precies?

Nu Pinterest de mogelijkheid biedt om te adverteren, krijg je als bedrijf de kans om in een vroegtijdig stadium in de klantreis in beeld te komen bij de juiste doelgroep. Maar hoe werkt dat dan precies? De opzet van een Pinterest campagne is vrij simpel en vergelijkbaar met Facebook en Instagram. Een campagne maken doe je in de Pinterest Ads Manager. Hier kun je stap voor stap je campagne creëren en je doel, looptijd, doelgroep en budget bepalen.

Campagnes
Pinterest maakt onderscheid in de doelstellingen ‘opbouwen van merkherkenning’ en ‘overweging beïnvloeden’.
Onder ‘opbouwen van merkherkenning’ valt:

  • Merkherkenning: deze doelstelling zet je in op het moment dat je wilt dat mensen jouw product of merk gaan herkennen.
  • Videoweergaven: hiermee geef je meer aandacht aan je video’s zodat mensen jouw merk of product leren kennen.

Onder ‘overweging beïnvloeden’ valt:

  • Verkeer: mensen naar je website leiden
  • App installatie: mensen je app laten downloaden.

Advertenties
Wanneer je de doelstelling hebt bepaald, kun je de soort advertentie gaan kiezen. Pinterest heeft vier verschillende soorten advertenties.

  • Gesponsorde pin. Dit is een standaard pin die verschijnt in de tijdlijn van je doelgroep, op categoriepagina’s en binnen zoekresultaten
  • Gesponsorde video’s. Hierbij geldt hetzelfde verhaal als bij de gesponsorde pin, maar dan in videovorm.
  • Gesponsorde app pins. Deze pins zorgen voor bekendheid van jouw app onder je doelgroep. Ze kunnen vanaf Pinterest direct jouw geadverteerde app downloaden.
  • Gesponsorde carousels. Met een Pinterest carousel kun je meerdere afbeeldingen – tot maximaal 5 – opnemen om een dieper verhaal over jouw merk of product te vertellen.

Targeting
Heb je de gesponsorde pin(s) gecreëerd? Dan kun je gaan beginnen met targeting. Met Pinterest advertising kun je diverse doelgroepen opstellen. Je kunt doelgroepen samenstellen vanuit klantenlijsten, website bezoekers, bestaande Pinterest doelgroepen of je maakt je eigen doelgroep op basis van zoekwoorden. Omdat Pinterest eigenlijk een soort zoekmachine van beelden is, kun je bij Pinterest targeting – naast interesses – ook trefwoorden toevoegen. Op die manier bereik je mensen die een specifiek onderwerp op Pinterest zoeken.

Wat zijn de voordelen van Pinterest Advertising?

Een groot voordeel van adverteren op Pinterest is dat je al vóór de aankoopfase zichtbaar bent bij je doelgroep, je hebt een groot bereik en hebt hele gerichte targeting mogelijkheden. Daarnaast is het grote voordeel van een Pinterest bedrijfsprofiel dat je toegang krijgt tot een dashboard met resultaten van jouw campagnes. Je kunt hier alle uitgebreide campagne resultaten bekijken, het succes van je pins zien en je krijgt een goed inzicht van jouw doelgroep. Met deze waardevolle informatie kun je jouw campagnes uitstekend optimaliseren en de komende campagnes nog succesvoller maken!

Wil je graag meer informatie over Pinterest advertising? Of ben je benieuwd of dit voor jouw bedrijf ook interessant is? Neem gerust eens contact met ons op!

Deel dit bericht
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Gerelateerde berichten