Minder bereik op Facebook, zo claim je jouw plek in het nieuwsoverzicht!

Claim je plek in Facebook
26jan '18

Minder bereik op Facebook, zo claim je jouw plek in het nieuwsoverzicht!

Facebook heeft vorige week aangekondigd het nieuwsoverzicht op de schop te nemen. In een nieuws-update, met voor bedrijven interessante informatie, vertelde Adam Mosseri (Head of News Feed bij Facebook) wat bedrijvenpagina’s in de toekomst staat te wachten. Kort samengevat kwam hieruit dat bedrijvenpagina’s op Facebook minder personen gaan bereiken. Welke invloed gaat deze grote verandering hebben op de huidige Facebookstrategie van bedrijven?

Waarom het bereik minder wordt

Facebook wil met het veranderen van het nieuwsoverzicht meer de nadruk leggen op berichten die uitnodigen tot gesprekken en waardevolle interacties tussen mensen. In de nieuws-update vertelt Adam Moserri:  “With this update, we will also prioritize posts that spark conversations and meaningful interactions between people.” Op zich is dit nog geen uitspraak die bedrijven doet huiveren voor alle verloren tijd in zorgvuldig opgezette Facebookcampagnes. Het wordt pas interessant bij het volgende: “Because space in News Feed is limited, showing more posts from friends and family and updates that spark conversation means we’ll show less public content, including videos and other posts from publishers or businesses”. Facebook geeft dus letterlijk aan dat berichten van bedrijven minder worden getoond. Mocht je eigenaar zijn van een Facebookpagina met weinig tot geen reacties op berichten, dan val je waarschijnlijk helemaal buiten het nieuwsoverzicht van jouw volgers.

Claim jouw plek in het nieuwsoverzicht

Wat al deze veranderingen voor bedrijven en marketeers gaan betekenen is nog moeilijk te voorspellen. Om het bereik onder jouw trouwe volgers te behouden is het wel van belang om je huidige strategie op de schop te nemen. Hieronder drie tips om toch jouw plek te claimen in het nieuwsoverzicht van volgers:

  1. Plaats waardevolle content

Zoals Facebook al aangaf wordt het belangrijker dat waardevolle content gedeeld wordt waarbij men echt de interactie met de volger opzoekt. Let wel op dat je geen sensationele woorden en zinnen gebruikt die de lading niet dekken, ook wel clickbait genoemd. Ook advertenties met “Like, deel en win!”-zinnen zullen door de verandering minder worden weergegeven.

  1. Begin met Facebookadvertenties of verhoog het budget

Wanneer je nog geen gebruik maakt van Facebookadvertenties is deze tijdlijnverandering een goed argument om te starten. Voor bedrijven die al Facebookcampagnes hebben draaien, kan in de resultaten opvallen dat minder personen worden bereikt. Een verhoging van het budget is dan een uitkomst om meer personen te bereiken.

  1. Vraag trouwe volgers hun voorkeuren aan te passen

Binnen Facebook is het mogelijk om aan te geven van welke vrienden en pagina’s jij berichten bovenaan het nieuwsoverzicht wilt zien. Vraag jouw trouwe volgers daarom om hun ‘voorkeuren voor het nieuwsoverzicht’ aan te passen. Je vindt deze optie tussen de instellingen van het persoonlijk Facebookaccount.

Gerelateerde berichten