Meer conversie met dynamische advertenties op Facebook

Facebook remarketing
04nov '17

Meer conversie met dynamische advertenties op Facebook

Ieder bedrijf wil advertenties tonen die relevant zijn en waar de kans groot is dat er een conversie plaatsvindt. Sinds 2015 is er in Facebook de mogelijkheid om dynamische advertenties in te stellen. Zoals Facebook het omschrijft: ‘Je hoeft maar één keer dynamische advertenties in te stellen; daarna doen zij het werk voor jou. Dat klinkt geweldig, maar wat zijn de resultaten? Is het gemakkelijk in te stellen? En werkt het voor ieder product?

Dynamische advertenties promoten automatisch producten onder personen die interesse hebben getoond op je website, in je app of ergens anders op het internet. Je uploadt een productcatalogus en stelt eenmalig de campagne in. Daarna wordt het werk voor je gedaan. Voor elk product zoekt Facebook de juiste personen die het meest waarschijnlijk een aankoop zullen doen.

Het instellen van de Facebookpixel en productcatalogus

Facebook voor bedrijven | Searchflow

Facebook toont dynamische advertenties aan personen die eerder je website hebben bezocht. Om na te gaan welke personen de website hebben bezocht, zal er op de website een code geplaatst moeten worden die bijhoudt wie de website bezoekt en welke producten ze bekijken. Dit is de Facebookpixel. Deze unieke code wordt gegeneerd door Facebook en moet in de websitecode voor de </head> geplaatst worden. Mocht dit te technisch zijn, dan zijn er voor WordPress plugins beschikbaar waar je eenvoudig de code kunt invullen. Deze plugins plaatsen de code dan automatisch in de websitecode.

Nu Facebook kan zien wie je website bezoekt, moeten de producten van je website ook getoond worden op Facebook. Dit gebeurt met een productcatalogus. Vanuit de website worden de producten door middel van een script, URL of Excelbestand in een feed geladen die uit te lezen is voor Facebook. Voor WordPress zijn er een paar tools beschikbaar die zonder al te veel moeite een productfeed ontwikkelen waarna de URL of het bestand in Facebook geüpload kan worden. Wanneer je voor een URL kiest, zal Facebook elke dag of week (afhankelijk van de gekozen tijd) de feed updaten. Zo weet je zeker dat de producten up tot date zijn.

De Facebookpixel moet nog wel aan de productcatalogus gekoppeld worden. Zo weet Facebook wie bepaalde producten te zien krijgt en of diegene na het zien van de advertentie het product heeft aangeschaft.

Het instellen van dynamische advertenties

Om de campagne voor dynamische advertenties op te zetten selecteer je bij een nieuwe campagne de doelstelling ‘Verkopen uit productcatalogus’. Facebook zal dan vragen om een productcatalogus. Daarna zijn de meeste instellingen al van tevoren ingevuld. Je kunt er nog voor kiezen om het aantal dagen aan te passen dat gebaseerd is op het tijdsbestek, dat door de Facebookpixel aangehouden wordt, waarin producten worden getoond aan personen. Deze staat standaard ingesteld op 14 dagen en is voor de meeste producten een goed uitgangspunt. Net als bij alle andere advertenties kunnen de plaatsingen van de advertentie en het budget aangepast worden. Voor dynamische advertenties geldt wel een minimaal budget van € 5,- per dag. De laatste stap is het opmaken van de advertentie en deze in te dienen te beoordeling. Wanneer Facebook de advertentie heeft goedgekeurd wordt deze automatisch getoond.

Of dynamische advertenties geschikt zijn voor je business ligt aan het type product. Over het algemeen zijn deze advertenties vooral rendabel wanneer de prijs van het product lager ligt. Maar het kan nooit kwaad om te testen of dynamische advertenties geschikt zijn voor jouw producten. Je betaald immers per klik en niet per weergave.

Deel dit bericht
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Gerelateerde berichten