Instagram groeit ook in 2018 stevig door

Instagram groeit stevig door in 2018 | Searchflow
30jan '18

Instagram groeit ook in 2018 stevig door

De cijfers van het meest recente social media onderzoek zijn weer binnen. Onderzoeksbureau Newcom (Newcom.nl) doet sinds 2010 onderzoek naar het gebruik van social media in Nederland en brengt jaarlijks een rapport uit met de meest recente cijfers en trends. Het Nationale Social Media Onderzoek 2018 is niet alleen interessant voor Marketeers, maar voor ieder bedrijf dat op social media aanwezig is. Want wat is er nou beter om precies te weten waar jouw doelgroep zich bevindt zodat er nog specifieker ingespeeld kan worden op de informatievoorziening voor deze doelgroep.

Meest gebruikte social media platformen

In Nederland is WhatApp nog altijd het meest gebruikte social media platform. Maar liefst 11,5 miljoen Nederlanders gebruiken dit platform om te communiceren, waarvan 8,3 miljoen personen dagelijks. Door de jaren heen is het gebruik van dit social media platform enorm toegenomen. Maar ook Instagram is bezig met een flinke opmars. Waar in 2013 minder dan 10% van de Nederlanders gebruik maakten van dit platform, steeg dit percentage in 2018 naar 30%. Maar liefst 4,1 miljoen Nederlanders maken nu gebruik van Instagram, waarvan 2,1 miljoen dagelijks. En de verwachting is dat dit aantal nog verder zal stijgen.

Gebruik social media verschilt per leeftijd

Nog een belangrijke uitkomst uit het Nationale Social Media Onderzoek 2018 is dat het gebruik van social media platformen het meest verschilt per leeftijd. WhatsApp en Facebook blijven voor bijna alle leeftijdscategorieën op nummer één en twee staan. Alleen de leeftijdscategorie van 80+ verkiest WhatsApp boven Facebook. Ook verkiezen de jongeren tussen de 15 en 19 jaar YouTube, Instagram en Snapchat boven Facebook.

Instagram is bezig met een flinke opmars en dit valt te zien in het social media gebruik van jongeren. Hier staat Instagram op derde plek van de meest gebruikte social media platformen. Ook onder personen van 20-39 jaar is Instagram populair, dit platform eindigt in het dagelijks gebruik op de derde plek. Het aantal gebruikers in de leeftijdscategorie 20-39 jaar in 2018 gestegen tot 46%, ten opzichte van 2017 met 36%.

Voor bedrijven is het van belang om te adverteren op de social media kanalen waar de doelgroep aanwezig is. De belangrijkste conclusies die uit dit onderzoek getrokken kunnen worden is dat Facebook voor personen van 20 t/m 39 jaar het meest gebruikt wordt en om deze doelgroep te bereiken, hier ook het best op geadverteerd kan worden. Maar ook YouTube en Instagram zijn een goed middel om deze doelgroep te bereiken.

Wanneer de doelgroep jonger is en tussen de 15-19 jaar valt, dan is het juist slim om te adverteren op YouTube, Instagram en Snapchat.

Gerelateerde berichten