Influencer marketing, de online marketingtrend van 2018?

Influencer Marketing Searchflow
18dec '17

Influencer marketing, de online marketingtrend van 2018?

Enige tijd geleden was in het nieuws dat Doutzen Kroes en Rivella zich, volgens de Reclame Code Commissie, schuldig hadden gemaakt aan sluikreclame op Instagram. Het Friese model plaatste vorig jaar een foto op Instagram met de tekst: “When the kids are finally asleep and you need a glass of wine…” Het leven is niet altijd zo picture perfect als we op social media laten zien. Post jij ook wel eens de ongefilterde, alledaagse kant van jezelf?! #natureliswelzolekker”.

In deze Instagrampost werd alleen niet vermeld dat het om een samenwerking met Rivella ging, terwijl dit wel de slogan is van het betreffende frisdrankmerk. Volgens de Reclame Code Commissie is hier daarom sprake van betaalde content en moet er wel degelijk worden vermeld dat het om reclame gaat. Met de komst van social media is de herkenbaarheid van reclames online namelijk een stuk minder geworden.

Wat is influencer marketing?

Influencer marketing is een vorm van marketing waarbij een persoon of groep wordt ingezet om een product of dienst te promoten en meer bekendheid te geven. Vooral op social media wordt de laatste jaren veel ingezet op influencer marketing omdat influencers vele volgers hebben. Influencers zijn als het ware de personen die via mond tot mond reclame, maar dan hedendaags op social media, een grote invloed kunnen uitoefenen op een (specifieke) doelgroep.

Influencer marketing kan zeer waardevol zijn omdat influencers een hoge mate van vertrouwen hebben binnen hun doelgroep. Veel volgers van een influencer zijn ‘fan’ en wanneer deze persoon vertelt over een bepaald onderwerp of product, zal deze boodschap sneller als betrouwbaar worden gezien. Ook wordt er met influencer marketing tegen een relatief laag bedrag een grote doelgroep bereikt die ook nog eens heel specifiek kan zijn. De meeste influencers vragen hedendaags een vergoeding per promotie (afhankelijk per influencer) of een beloning als in gratis producten of een event.

Influencer marketing in 2018

Ook in 2018 wordt verwacht dat influencer marketing een groter aandeel zal hebben in de marketingstrategie van bedrijven. Er zijn echter wel wat zaken die zullen veranderen, zoals de mate van betrouwbaarheid. Waar in 2017 vooral werd gekeken naar het aantal volgers dat een influencer had, zal er in 2018 worden gekeken naar de interactie en de betrokkenheid van de volgers. Hoe meer de volgers betrokken zijn bij de influencer, des te groter de kans is dat zij ook daadwerkelijk het product zullen aanschaffen.

Ook wordt video content op social media belangrijker dan afbeeldingen. Consumenten zetten zich steeds meer af tegen perfecte plaatjes en de indruk van het perfecte leven. In 2018 willen consumenten iets dat echt is en dat kan gerealiseerd worden met video. Ook zullen live video’s in Instagram Stories vaker door influencers worden gebruikt zodat volgers zich nog meer kunnen identificeren met hun idool.

Gerelateerde berichten