Hoe Facebook omgaat met de GDPR

Facebook GDPR | Searchflow
02feb '18

Hoe Facebook omgaat met de GDPR

Vorige week hebben we je over de GDPR (General Data Protection Regulation) verteld en wat dat concreet betekent voor jouw website. Het beïnvloedt iedere kleine en grote organisatie. Ook Facebook, Google en alle andere grote online spelers worden verplicht aanpassingen door te voeren op het gebied van privacy.

Facebook had hun privacy mogelijkheden al aardig voor elkaar, maar deze waren soms nog te ver verstopt. Het was ook niet altijd even duidelijk wat er met de data gebeurde. De GDPR heeft dit veranderd en dus Facebook aan het werk gezet. Facebook is nu dan ook druk bezig om helemaal GDPR-proof te worden. De meeste functionaliteiten zaten er wel in, maar het gaat er nu om dat Facebookgebruikers het eenvoudig kunnen vinden én beheren. De GDPR vereist transparantie. Hier gaat Facebook goed mee om.

De Privacyprincipes van Facebook

Deze week heeft Facebook hun Privacyprincipes gedeeld. Dit zijn de basisprincipes die het bedrijf (al jaren) hanteert over hoe zij omgaan met privacy. Ze vormen de basis van al hun beslissingen op het gebied van privacy.

Omdat de GDPR transparantie vereist deelt Facebook deze privacy principes voor het eerst. Zij delen hoe ze privacy zien en hoe je hier als gebruiker de controle over hebt.  Niet alleen naar andere gebruikers toe, maar ook naar Facebook:

“Facebook is gemaakt om mensen nader tot elkaar te brengen. We helpen je in contact te komen met vrienden en familie, lokale evenementen te ontdekken en groepen te vinden. We zijn ons ervan bewust dat mensen Facebook gebruiken om in contact te komen met anderen, maar dat niet iedereen alles met iedereen wil delen; ook niet met ons.”

Educatieve Video’s

Facebook gaat nog een stapje verder. Vanaf deze week introduceren ze educatieve video’s in de nieuwsfeed die gebruikers helpen om informatie te krijgen over belangrijke privacyonderwerpen. Zo delen ze bijvoorbeeld hoe je kan bepalen welke informatie Facebook gebruikt om jou advertenties te laten zien, welke persoonlijke gegevens adverteerders kunnen zien (en hoe je dit kan wijzigen), hoe je oude berichten kunt bekijken en verwijderen en zelfs wat het betekent wanneer je besluit je account te verwijderen.

You’re in control

Naast het feit dat organisaties verplicht worden volledige transparantie te geven, moet de gebruiker ook volledig zelf de controle hebben over wat er met zijn of haar data gebeurt. Facebook pakt dit goed aan door duidelijke handleidingen aan te bieden en korte instructievideo’s te delen.

Wil je zelf aan de gang met het beheren van de Privacy van jouw Facebook account? Je vindt hier meer informatie hoe je jouw privacy op facebook kan beheren.

Gerelateerde berichten