Het algoritme van Instagram, zo werkt het!

Instagram algoritme
06jul '18

Het algoritme van Instagram, zo werkt het!

Instagram algoritme

Heb jij al opgemerkt dat je tijdlijn op Instagram er anders uitziet dan een tijdje geleden? Dat kan kloppen! We hebben ondertussen al gemerkt dat Facebook de nodige aanpassingen heeft gedaan. Gevolg is een overzichtelijke tijdlijn met meer relevante berichten. Ook Instagram is bezig om haar tijdlijn meer op te frissen. Begin dit jaar heeft Instagram al aangekondigd dat het algoritme aangepast werd, nu enkele maanden later is het dan eindelijk zo ver.

Hoe werkt het algoritme?

De werking van een algoritme is altijd redelijk vaag geweest. Voorheen werden de Instagram posts altijd in chronologische volgorde weergegeven. In 2016 is dit aangepast en werd er een algoritme op losgelaten. Hoe dit algoritme precies in zijn werk ging was voor velen onduidelijk. De reacties op dit nieuwe algoritme waren dan ook veelal niet zo positief. Kortom, er heerste veel onduidelijkheid, want hoe zorg jij ervoor dat jouw post gezien wordt? Begin juni is daarom, waarschijnlijk om die reden, een nieuwe update doorgevoerd. Deze nieuwe update zorgt nog steeds niet voor een chronologische tijdlijn, maar het zorgt er wel voor dat jij op de hoogte bent van alle belangrijke posts. Hoe Instagram dit doet? Op basis van artificial intelligence. Hiermee wordt er op basis van jouw gedrag en interesses een persoonlijke feed gecreëerd. Het kan dus zijn dat iemand anders, met grofweg dezelfde volgers, de posts in een andere volgorde ziet.

De drie belangrijkste elementen

Zoals gezegd wordt de Instagram feed gemaakt via artificial intelligence. Maar wat zijn nou de belangrijkste factoren hiervoor? We zetten ze kort op een rijtje.

#1 Interesse
Instagram bepaald op basis van jouw eerdere gerag welke posts jij als eerste te zien krijgt. Hierbij draait het allemaal om hoe waarschijnlijk het is dat jij geïnteresseerd bent in een individuele post. Het algoritme gebruikt hiervoor verschillende statistieken zoals engagement. Hierbij wordt gekeken naar welke content jij bekijkt, waar jij op reageert en welke posts jij liket.

#2 Tijd
Het algoritme houdt rekening met de tijd waarop een post is gepubliceerd. Hoe recenter de post is, hoe hoger hij staat in je tijdlijn. Het komt wel voor dat oudere posts hoger in de tijdlijn staan, dit heeft te maken met jouw interesses en de onderwerpen waarop jij hebt gezocht. Handig om te weten is dat Instagram nooit een post verwijderd.

#3 Relatie
Daarnaast hebben we nog de relatie. Hoe meer interactie jij met bepaalde vrienden of bedrijven hebt, hoe hoger de post in jouw tijdlijn (en andersom). Daarbij draait het ook hier weer om de interactie. In dit geval is dat het reageren op posts of getagd worden in berichten.

#4 Gebruik en frequentie
Tot slot is net als de frequentie, jouw gebruik van Instagram van belang. Wanneer je veel gebruik maakt van Instagram en de app regelmatig opent, dan heeft dit invloed op je tijdlijn. Instagram wil bij elk bezoek relevante posts laten zien. Wanneer jij maar heel af en toe de Instagram tijdlijn bekijkt, zie jij de voor jou meest relevante posts als eerste. Het kan dus zijn dat dit posts zijn die al heel een tijdje gepost zijn, maar die jij nog niet hebt gezien.

Het gebruik van Instagram wordt steeds maar meer en meer. Om op te blijven vallen is het goed om zelf ook actief te blijven. Zoek de interactie op met jouw volgers. Op deze manier creëer je ook vanuit hun meer engagement en is de kans groter dat jouw posts hoger in hun tijdlijn verschijnt. Daarnaast is er ook een belangrijke rol weggelegd voor de Instagram Stories. Op deze manier zorg je ervoor dat jouw post toch zichtbaar is en niet verdwijnt in de tijdlijn.

Wil jij Instagram actief in gaan zetten maar kom je er nog niet helemaal uit? Of wil je eens sparren hoe jij Instagram het beste in kunt zetten? Neem dan gerust eens contact met ons op!

Gerelateerde berichten