Google stopt met recensie-extensies bij advertenties

05jan '18

Google stopt met recensie-extensies bij advertenties

Google Adwords zal vanaf half januari stoppen met het tonen van recensie-extensies bij advertenties. Deze recensies van derden zullen niet langer getoond worden in de zoekmachine en in het begin van februari zal Google de knoop echt doorhakken. Dan worden alle recensie-extensies definitief verwijderd, met alle bijbehorende data die door de jaren heen is opgebouwd. Bedrijven die deze data niet graag zien verdwijnen hebben nog tot februari om deze data te downloaden en waardevolle informatie veilig te stellen.

Maar wat betekent het afschaffen van recensie-extensies voor bedrijven? Zal Google helemaal geen recensies meer tonen bij advertenties, wat betekent dat de opvallende beoordelingssterren ook zullen verdwijnen?

Wat zijn recensie-extensies?

Voor bedrijven is het prettig om goede recensies te krijgen. Het is ook algemeen bekend dat potentiële klanten graag recensies lezen wanneer ze online op zoek zijn naar producten en services. Met recensie-extensies worden deze positieve beoordelingen in een extra regel onder de advertentie in Google weergegeven. Alle recensies kunnen geciteerd of anders verwoord worden, zolang deze gekoppeld zijn aan een gepubliceerde bron. Net als bij alle andere extensies in Google worden recensie-extensies niet altijd weergegeven. Het bod, de relevantie van de advertentie en de beschikbare ruimte hebben invloed op de weergave.

Waarom Google stopt met recensie-extensies is voor velen niet helemaal duidelijk. Sommigen denken dat het te maken heeft met dat de reviews van derde partijen afkomstig zijn, die niet binnen het Google netwerk liggen. Dat zou het controleren van de echtheid van deze recensies moeilijker maken.

Oranje sterren bij advertenties

Veel bedrijven zullen nu met de handen in het haar zitten omdat na al die jaren van opbouwen van recensies, alles in één klap wordt verwijderd. Maar geen nood. De oranje sterren, zoals in de bovenstaande advertentie, zullen niet verdwijnen. Deze sterren worden door middel van een verkopersbeoordelingenextensie ingeladen en zijn een ander type extensie dan de recensie-extensie.

Verkopersbeoordelingen worden als automatische extensie weergegeven bij advertenties in de zoekmachine. Het aantal sterren is gebaseerd op de algemene ervaringen van klanten met het bedrijf. Het kan dus zijn dat de sterren die worden weergegeven onder de advertentie, op dat moment niet relevant zijn voor de dienst of het product waar de advertentie voor bedoeld is. Verkopersbeoordelingen worden niet altijd weergegeven en alleen wanneer een bedrijf meer dan 150 unieke reviews heeft met een gemiddeld aantal sterren van 3,5 of hoger.

De informatie voor deze sterren wordt via verschillende bronnen opgehaald zoals, Google Klantenreviews, beoordelingen van Google Consumentenonderzoeken, winkelreviews van het winkeldomein en van onafhankelijke reviewwebsites, zoals The Feedback Company, TrustPilot, Klantenvertellen en Kiyoh.

Ondanks het verdwijnen van de recensie-extensie, blijft het voor bedrijven dus interessant om reviews te verzamelen. Het duurt misschien even voordat de 150 unieke reviews zijn behaald, maar het is de opvallende plek in Google zeker waard!

Gerelateerde berichten