Goed voorbereid, de contentkalender van 2018

22dec '17

Goed voorbereid, de contentkalender van 2018

Goed voorbereid het nieuwe jaar in, niet iedereen is er nog mee bezig. Met de feestdagen in aantocht proberen de meeste bedrijven op het laatste moment in te haken met geschikte content op social media, terwijl de contentkalenders van 2018 nog even op zich laten wachten. Voor we het weten zitten we alweer in 2018 en niemand wil in het begin van het nieuwe jaar al achter de feiten aanlopen als het gaat om het delen van relevante content. Maar geen nood, want met nog 10 dagen tot 2018 kunnen de eerste weken van 2018 alsnog concreet worden ingepland.

Het jaar van inhaken

Een vraag die bij velen zal binnenschieten is ‘maar hoe weten we nu al wat we de eerste weken van 2018 willen delen?’. Over het algemeen zijn er per bedrijf altijd wel een paar onderwerpen waar content voor gecreëerd kan worden. Mocht de inspiratie ver te zoeken zijn, dan bestaan er ook websites waar alle belangrijke dagen in een handig overzicht staan vermeld. Een voorbeeld hiervan is de Inhaakkalender. Op deze website worden naast de belangrijkste dagen en thema’s, ook de populairste nieuwsberichten van dat moment en trending hashtags op de socials vermeld. Gebrek aan inspiratie voor relevante content is dus nooit meer een excuus.

Helaas staat de inhaakkalender van 2018 nog niet live, maar er zijn genoeg andere websites die ook een overzicht hebben van de belangrijkste dagen in 2018.

De content do’s van 2018

Waar in 2017 het vooral ging over de relevantie van content, zal in 2018 hier nog een belangrijk punt aan worden toegevoegd, namelijk de juiste timing. Een boodschap kan nog zo sterk zijn, maar het cliché ‘timing is everything’ zal ook hier opgaan. Mensen zijn namelijk meer geneigd om te praten over onderwerpen die ze dezelfde dag hebben meegemaakt, dan een aantal dagen geleden. Ook aan het eind van tijdvakken blikken mensen vaak terug. Een jaaroverzicht kan dus het best aan het eind van het jaar worden gedeeld, dan in de eerste week van januari.

Hoogleraar Cialdini benoemt in zijn boek ‘Influence’ zes manieren om klanten tot conversie over te laten gaan, waarvan één ook voor 2018 zeer relevant is, namelijk sociale bewijskracht. In 2017 zagen we al de sterke opkomst van influencers en de verwachting is dat deze lijn in 2018 zal doortrekken. Sociale bewijskracht, zoals Cialdini het omschrijft, is wanneer iedereen of een invloedrijk persoon het doet, het wel goed zal zijn. Wanneer jouw favoriete blogger vaak een bepaald merk schoenen of kleding draagt, zal dit wel goed zijn en ben jij als volger eerder geneigd om ook dit merk te kopen. Marketeers kunnen hier in 2018 met content slim op inspelen door foto’s van influencers of positieve reviews van klanten (inclusief foto én product) te delen op social media.

Is jouw contentkalender al klaar voor 2018? Of heb je nog geen idee hoe je de eerste weken van 2018 jouw klanten en volgers wil bereiken? Neem dan contact met ons op!

Gerelateerde berichten