De mobile-first-index, dit is wat jij moet weten!

14mei '18

De mobile-first-index, dit is wat jij moet weten!

Er is de laatste maanden veel gesproken over de mobile-first-indexering. Waarschijnlijk heb je hier dan ook al veel over gehoord of gelezen én indien noodzakelijk de nodige acties ondernomen. Eind maart heeft Google aangegeven te gaan starten met deze indexering. Momenteel hebben zij deze indexering uitgerold bij een klein percentage gebruikers. De volledige uitrol duurt waarschijnlijk nog enkele maanden. Maar wat houdt de mobile-first-index precies in en hoe kun jij jouw website hier goed op inrichten? We leggen het graag aan je uit!

Wat is de mobile-first-index

Het is algemeen bekend dat we tegenwoordig steeds meer gebruik maken van onze mobiele telefoon. Dit zien we vaak ook terug in de resultaten in Google Analytics. Websites worden steeds vaker bezocht via een mobiele telefoon. Dit heeft ervoor gezorgd dat een mobiele/responsive versie van de website erg belangrijk is geworden. Op dit moment baseert google de organische zoekresultaten op basis van de desktopversie van de website (desktop-first). Maar hier komt dus verandering in. Google gaat websites beoordelen middels de mobile-first index. Hierbij wordt er eerst gekeken naar de mobiele versie van de website en daarna pas naar de desktopversie Dit kan gevolgen hebben voor de organische ranking en vindbaarheid. Wanneer je nog geen goede mobiele versie van je website hebt raden wij het zeker aan om hier alsnog over na te denken. Google kijkt in dit geval naar de desktopversie. Maar houd er wel rekening mee dat er een kans is, dat eventuele concurrenten met een goede mobiele website boven jou in de zoekresultaten verschijnen.

Hoe zorg jij voor een mobielvriendelijke website?

#1 Think mobile-first
Een van de makkelijkste manieren voor een mobielvriendelijke website, is om zelf constant ‘mobiel’ te denken. Wat we hiermee bedoelen is dat jij een pagina altijd ook als mobiele variant moet bekijken. Check of de pagina responsive is en of alles naar behoren werkt.

#2 Hoe scoor ik nu?
Een tweede actiepunt is om te kijken of jouw website op dit moment mobielvriendelijk is. Het kan zijn dat een website er goed uitziet, maar dat er technisch toch veel verbeteringen mogelijk zijn. Met deze tool van Google kun jij eenvoudig checken hoe jouw website ervoor staat.

#3 Zorg voor een responsive versie
Het kan zijn dat jouw website goed functioneert op mobiel maar dat hij niet responsive is. Wij raden aan om altijd een responsive versie te hebben. Het voordeel van een responsive versie is, is dat deze mee schaalt naar de grootte van het scherm. Zo wordt de website altijd optimaal getoond aan de gebruiker op ieder willekeurig apparaat. Dit komt de gebruiksvriendelijkheid zeker te goede!

#4 Verbeter de laadtijd van de website en pagina’s
Een website kan er nog zo mooi uitzien, wanneer de pagina’s een lange laadtijd hebben wordt dit opgemerkt door Google. De laadtijd is namelijk een belangrijke ranking factor binnen Google. Zorg er daarom voor dat de laadtijd onder de 3 seconden blijft. Dit geldt zowel voor de desktopversie als de mobiele versie. Met de tool PageSpeed Insights kun je snel zien wat de websitesnelheid is op zowel mobiel als desktop. Verbeterpunten worden hier ook gelijk weergegeven. Zo kun je direct aan de slag om jouw websitesnelheid te optimaliseren.

#5 Design en content
Design en content zijn twee belangrijke factoren bij een responsive website. Het kan zijn dat deze erg afwijkt van de desktopversie. Let hierbij goed op de wensen van je mobiele bezoekers. Het menu is hierbij een belangrijk onderdeel. Zorg dat deze goed werkt en alle belangrijke pagina’s vindbaar zijn. Daarnaast wil een mobiele gebruiker eerder direct naar het bedrijf kunnen bellen of mailen. Zorg dat deze gegevens dan ook duidelijk zichtbaar zijn. Tot slot is het goed om te kijken naar de zichtbare content op mobiele apparaten. Op desktop heb je de ruimte voor veel content, op mobiel niet. Gebruikers vinden het ook niet prettig om veel te lezen. Denk dus goed na welke content zichtbaar is en maak eventueel gebruik van uitklapmenu’s.

Dit waren enkele tips voor een goede mobiele website. Check snel of jouw website mobile-proof is!

Gerelateerde berichten