De Google algoritme update van 1 augustus 2018

Google update 1 augustus 2018 | Searchflow Online Marketing
22aug '18

De Google algoritme update van 1 augustus 2018

Google komt meerdere keren per jaar met uitgebreide updates voor haar algoritme, waarmee de rankings in de SERP’s (Search Engine Result Pages) van websites bepaald worden. Ook begin augustus is het algoritme van Google flink geüpdatet. Volgens diverse SEO professionals gaat het om de grootste search update sinds de Penguin update die in 2012 heeft plaatsgevonden. Google zelf komt nooit met een uitgebreide verklaring over de updates en daarom wordt er op diverse SEO fora altijd uitgebreid gediscussieerd over het effect die deze Google updates kunnen hebben.

Men probeert erachter te komen en te analyseren welke websites zijn gestegen en gedaald in de Google rankings om zo vast te kunnen stellen welke factoren van belang zijn voor een goede ranking na een nieuwe Google update. Diverse werknemers van Google reageren af en toe op vragen die door SEO professionals gesteld worden op Twitter. Door de SEO software data scherp in de gaten te houden kan er vastgesteld worden welke SEO factoren invloed kunnen hebben op de rankings na de update.

Belangrijke SEO factoren na de update

Zo’n 3 weken na de update is er door de SEO community vastgesteld dat er een aantal factoren opnieuw een stuk belangrijker zijn geworden. De eerste factor is de ‘mobile-first index’. Waar Google eerder de organische zoekresultaten samenstelde op basis van de desktop website en de mobiele website, doet Google dit nu voornamelijk op basis van de mobiele index omdat het merendeel van de zoekopdrachten in Google vandaag de dag via mobiel plaatsvinden. Websites zonder mobiele versie of met een afzonderlijke mobiele versie zullen dus rekening moeten houden met lagere Google rankings.

De tweede factor die nog belangrijker is geworden is content. Content was al één van de belangrijkste ranking factoren en na de update van 1 augustus weten we dat goede content nog belangrijker is geworden. Expertise, Autoriteit en Trust (E-A-T) zijn 3 punten waar content op een website aan moet voldoen.

Website snelheid

Website snelheid is al jaren een ranking factor en met de update van 1 augustus 2018 is het cruciaal geworden om over een snelle website te beschikken. Waar het voorheen nog mogelijk was om een toppositie in Google te verwerven met een slechte website snelheid, is dat na de nieuwe Google- update een stuk lastiger geworden.

De update van Google zorgt er dus voor dat gebruiksvriendelijke websites met top content een goede positie in de SERP’s kunnen verwerven. Een goede mobiele website en een snelle laadsnelheid op alle apparaten zijn dus belangrijke ranking factoren waar websites aan moeten voldoen na de laatste update. Searchflow helpt je graag bij het optimaliseren van jouw website. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken!

Gerelateerde berichten