De belangrijkste SEO trends voor 2019

SEO-trends-2019
13dec '18

De belangrijkste SEO trends voor 2019

SEO-trends-2019

Ook in 2019 is SEO nog steeds belangrijk. Want als jij je bezighoudt met zoekmachineoptimalisatie, dan weet je ondertussen wel dat dit een proces is wat continu verandert. Net op het moment dat je alles denkt te weten, verandert er wel weer iets. Om het iets makkelijker voor je te maken hebben wij de meest belangrijke SEO trends voor 2019 op een rijtje gezet. Zo weet jij hoe je Google in 2019 de baas blijft!

Dit zijn de SEO trends van 2019

Voor we beginnen met een technische uitleg, gaan we even terug naar de basis. Want allereerst is het natuurlijk belangrijk dat je je bij alle marketingactiviteiten moet blijven afvragen of dat wat je maakt iets toevoegt voor de bezoeker. Alleen kwalitatieve content helpt je bezoeker namelijk vooruit. Daarbij moet je website natuurlijk snel zijn, technisch goed zijn en vriendelijk in gebruik zijn.

#1 Voice search
In ons blog over SEO trends voor 2018 kwam deze trend ook al naar voren: Voice Search. Ook dit jaar staat deze trend er weer tussen. En dat is ook niet zo gek, want van de 3,5 miljard zoekopdrachten die dagelijks worden gedaan, is maar liefst één derde hiervan een spraakopdracht. Mensen raken dus gewend aan spraak gestuurd zoeken. Daarbij komt dat de virtuele assistenten steeds slimmer worden, ze herkennen menselijk spraak steeds beter. Het is een trend die booming aan het worden is. En aangezien nog niet veel websites zich richten op de optimalisatie van Voice Search, kan dit zeker in je voordeel werken als jij dit als eerste op orde hebt!

#2 E-A-T principe
Het is geen verassing meer dat Google jouw website niet alleen beoordeelt op content. Ze geven namelijk betrouwbare websites voorrang in de ranking. Sinds de Google Medic (een update in augustus) is het E-A-T principe nog belangrijker geworden. E-A-T staat voor Expertise, Authority and Trust. Google hecht veel waarde aan vertrouwen. Deze factor is verweven in veel bepalende en bekende rankingfactoren. Op basis van goede content en backlinks straal je een soort van reputatie uit naar de bezoekers. Op deze manier bouw je een autoriteit op in de ogen van Google, hiervoor word je beloond in de ranking.

#3 Mobile first
Deze trend is niet persé nieuw. Maar gebruikservaring is en blijft belangrijk in de online wereld. Een website dient goed, prettig en snel te werken. Overal. En omdat meer dan de helft van de zoekopdrachten tegenwoordig komt vanaf een mobiel apparaat, is het dus erg belangrijk dat jouw website mobiel vriendelijk is. Sinds dit jaar heeft Google de zogeheten Mobile First Index geïmplementeerd. Dit houdt in dat Google eerst de content van je mobiele website geïndexeerd. Wanneer je geen mobiele website hebt, dan wordt de desktop geïndexeerd en dit kan gevolgen hebben voor je ranking. Wanneer jouw website dus nog niet geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten is dit een échte must in 2019!

#4 Stuctured data
Structured data is een methode die Google helpt om jouw content te begrijpen. Zoals je bijvoorbeeld afbeeldingen voorziet van een alt-tekst en pagina’s een meta-tekst geeft, zo kun je met structured data ook een betekenis geven aan je content. Dit doe je door de content te markeren met een stukje code. Hiermee vertel je waar bepaalde content over gaat. Op deze manier kan Google de informatie op een gedetailleerde manier in de resultaten weergeven. Structured data wordt voornamelijk gebruikt voor rich snippets. Voorbeelden hiervan zijn beoordelingen en reviews, data van een evenement of de bereidingswijze van een bepaald recept.

#5 Featured snippets
Ook featured snippets werd vorig jaar benoemd in ons blog over SEO trends voor 2018. De rol van featured snippets blijft in 2019 nog steeds belangrijk. Een featured snippet is een zoekresultaat in Google dat direct antwoord geeft op je vraag en wordt weergegeven op positie 0, boven alle advertenties én organische zoekresultaten.

Kleine focusverleggingen

Veel SEO trends blijven redelijk hetzelfde als vorig jaar, maar ook zien we kleine focusverleggingen. Zo is de mobile first index nu écht een feit en gaat betrouwbaarheid, autoriteit en expertise een belangrijkere rol spelen. Maar wat bovenal belangrijk blijft; zorg ervoor dat je website gebruiksvriendelijk is en dat de content écht past bij de behoefte van je bezoekers.

Hulp nodig bij het bepalen van je online marketing strategie voor 2019? Neem dan contact met ons op!

Deel dit bericht
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

Gerelateerde berichten