Boost jouw Instagram account!

Boost je Instagram account | Searchflow
19feb '18

Boost jouw Instagram account!

Instagram blijft groeien, hierover schreven wij al in een eerder blog. Wil je als bedrijf bij blijven? Dan is het belangrijk om op de hoogte te blijven van deze trends. Niet iedere trend is altijd van belang voor jouw organisatie, maar sommigen kunnen wel interessant zijn. Benieuwd naar de trends voor dit jaar? Lees dan snel verder.

#1. Instagram advertising

Facebook heeft al aangekondigd haar nieuwsoverzicht op de schop te gooien. Hierdoor wordt het bereik van berichten lager met als gevolg dat bedrijven meer gaan adverteren. We zijn inmiddels ook gewend aan al deze gesponsorde berichten in onze tijdlijn. Al zijn de meningen hierover verdeeld, als bedrijf is dit wel dé manier om in de picture te komen. Voor Instagram wordt in 2018 dezelfde trend verwacht. Bekijk de onderstaande grafiek om te zien waar de meeste advertentiekansen liggen.

Grafiek Advertentiekansen

Bron: https://later.com/blog/instagram-statistics-2018/

#2. Videocontent

Video is niet meer weg te denken uit de social media wereld. Ook in 2018 zal dit alleen maar meer en meer worden. Facebook heeft al aangegeven dat zij verwachten dat 70% van alle content op haar kanaal video zal zijn. Waarschijnlijk merk je dit zelf ook wanneer je even door je tijdlijn heen scrolt. Ook op Instagram zien we dat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van video. Hoe video wordt ingezet is afhankelijk van jouw marketingstrategie. Je kunt een post plaatsen met een korte video, live-streamen of een Story plaatsen. Let wel op, gebruikers zijn snel geneigd om een video snel te stoppen wanneer het niet interessant is. Zorg daarom dat jouw boodschap in de eerste 5 á 6 seconden duidelijk is óf dat je de gebruiker zo triggert dat hij/zij wel verder moet kijken. Alles draait om de juiste strategie!

#3. Livestreaming

Wil je dichterbij de klant komen? Dan is livestreaming misschien iets voor jouw bedrijf. In 2017 maakten gebruikers al actief gebruik van deze functie. Bedrijven bleven het afgelopen jaar nog achter, maar verwacht wordt dat deze trend onder bedrijven dit jaar hard toeneemt. Via je smartphone kun je op iedere plek en op ieder moment een live video plaatsen. Op deze manier heb je direct contact met je volgers. Volgers kunnen direct op de video reageren. Als bedrijf zie je precies wie er naar jouw video kijkt. Het kan interessant zijn om vooraf aan te kondigen dat je live gaat. Zorg dat je van te voren een interessante post of Story plaatst zodat ze op de hoogte zijn.

Instagram Stories

#4. Instagram Stories

Emphemeral content is op dit moment erg populair. Het gaat hierbij om foto’s of video’s die na een korte periode niet meer zichtbaar zijn. Het lijkt daarom niet interessant, maar niets is minder waar. Naast livestreaming is Instagram Story namelijk een groot succes. Hierbij plaats je foto’s of video’s die na 24 uur weer verdwijnen.

Met Instagram Stories kun je een community creëren rondom jouw bedrijf. Gebruikers blijken het interessant te vinden om meer te weten te komen over een bedrijf. Waar ben je als bedrijf mee bezig, hoe ziet het bedrijf eruit én wie werken er? Daarnaast is Story een handige functie wanneer je nieuwe producten wilt introduceren onder de doelgroep.

Als bedrijf kun je Stories op verschillende manieren inzetten. Zo kun je zelf content (foto’s en video’s) creëren en deze op een gewenst tijdstip plaatsen. Hierbij is het ook mogelijk om interactie te creëren met de klant door vragen te stellen (poll). Zo kun je bijvoorbeeld twee producten laten vergelijken. Deze informatie kan weer relevant zijn voor andere uitingen. Wist je dat je ook #hashtags toe kunt voegen aan een Story? Op deze manier kunnen ook niet-volgers jouw verhaal vinden.

Daarnaast kun je er ook voor kiezen om Instagram Stories te promoten. In de grafiek, eerder in dit artikel, is al te zien dat hier een grote stijging wordt verwacht. Deze foto’s en video’s worden dan als gesponsord weergegeven tussen de verhalen van reguliere accounts. Sponsored Stories met foto’s verschijnen vijf seconden en video’s maximaal 15 seconden. Het voordeel van promoten is dat de Stories dan ook getoond worden bij gebruikers die jouw pagina niet volgen. Een nadeel is dat volgers de gesponsorde Stories ook weg kunnen klikken. Wil je dat je Story opvalt? Zorg dan voor aantrekkelijke content met een duidelijke call-to-action. De gebruiker moet zich verbonden voelen met jouw bedrijf en dusdanig getriggerd worden om naar boven te swipen.

#5. Augmented Reality

Augmented reality (AR), nog niet iedereen is zich bewust van de kansen die dit met zich meebrengt. Kortgezegd is AR een technologie die de werkelijke en de virtuele wereld met elkaar verbind. In 2015 gaf Snapchat AR al vorm door het toepassen face filters. Instagram volgde deze trend op en kwam in het voorjaar van 2017 ook met de gezichtsfilters. Met de selfie-camera kun je verschillende filters over je foto plaatsen. Waar het begon met ‘kattenoortjes’ of een ‘bloemenkrans’, gaan de ontwikkelingen op dit moment heel erg snel. Deze ontwikkelingen gaan ook in 2018 door. Hoe mooi zijn het zijn als een klant bijvoorbeeld virtueel zijn meubels in de woonkamer kan plaatsen of een kledingstuk kan passen? De ontwikkelingen gaan snel, so we’ll keep you informed!

#6. User generated content

Steek jij veel tijd in het maken van mooie foto’s voor jouw Instagram? Denk er dan eens over na om user generated content op te nemen in jouw marketingstrategie. UGC is inmiddels een nieuwe vorm van marketing geworden. Daar waar grotere bedrijven vaak gebruik maken van influencers, liggen er ook nog heel veel kansen op het gebied van UGC. Bij deze vorm van marketing maak je gebruik van je volgers. Zij volgen jou doordat ze jouw account interessant vinden. Vraag je volgers om foto’s waarop jouw product is te zien. Hierbij kun je mooie beelden ontvangen. Deze beelden kunnen uiteindelijk een positieve rol spelen in het aankoopproces voor potentiële klanten. Gebruikers/klanten oriënteren zich vaak eerst op de website maar gebruiken vervolgens social media kanalen voor impressies. Zij hechten veel waarde aan ervaringen en reacties van anderen.

Aan de slag!

Zoals je hebt gelezen gaan de ontwikkelingen erg hard. Overweeg daarom goed welke trends jij in gaat zetten en welke jij voor nu nog even aan je voorbij laat gaan. Om deze keuzes te maken is het ook erg belangrijk om te kijken naar de statistieken van het afgelopen jaar. Wie bereik jij nou echt via jouw Instagram, welke berichten doen het goed en welke niet? Maak hier een overzicht van en ga vervolgens met een nieuwe strategie aan de slag.

Gerelateerde berichten